Agricultura i Alimentació Mundial: Reptes i Solucions

Clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,25 KB

Agricultura i Alimentació Mundial

L’activitat agrícola està caracteritzada per factors naturals i econòmics; aquests últims configuren l’economia agrícola, que està definida per relacions tècniques de propietat de la terra i dels medis de producció específics de cada mode de producció. En el cas del mode de producció capitalista, la capitalització de l’agricultura ha suposat el progrés agronòmic, la reforma agrària (canvis en les formes de propietat de la terra), la mercantilització i l’assalarització, adaptant-la a les necessitats històriques de l’acumulació de capital. Com a resultat del desenvolupament desigual del capitalisme en el Centre i a la Perifèria, a la tipologia d’explotacions agràries predomina l’explotació capitalista que, en l’actual fase de desenvolupament, està dominada per l’agroindústria. Com a resultat, la producció, comerç i consum dels aliments en el món estan controlats pel Centre, mentre que a la Perifèria, amb una agricultura extravertida de plantacions o de mera subsistència, es manté la dependència tecnològica, alimentària i la subalimentació.

Centre

Agroindústria

Tendència a optimitzar la grandària. Mecanització. Progrés tècnic. Assalarització de la força de treball. Elevat consum energètic. Competitivitat. Tendència a sobreproduir. Dependència del sistema financer.

Explotació Mercantil Simple

Menor dimensió de les explotacions. Productivitat més baixa. No competitiva en preus. Major dependència d'inputs industrials i financers. Són explotacions del sud d'Europa que es mantenen per raons socials o culturals ja que cobreixen necessitats locals. Sobreviuen gràcies a subvencions.

Explotacions de Subsistència

Estan desapareixent.

Comerç inter-centre dominat per conflictes de proteccionisme.

Perifèria

Latifundis

Grans extensions de terra dedicades al monocultiu d'exportació. Són herència de la fase colonial. Hi ha una forta concentració de la propietat, que es divideix entre multinacionals o burgesos del país.

Explotacions de Subsistència

Petites explotacions de baixa productivitat lligades a l'autoconsum.

Entradas relacionadas: