Anàlisi arquitectònica del Pavelló de Barcelona de 1929
Clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,01 KB
Pavelló Alemany
Fitxa tècnica
- Autor: Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969)
- Cronologia: 1929
- Tipologia: civil, pavelló d’exposició
- Materials: marbres de colors, travertí, vidre, ònix daurat i acer.
- Estil: funcionalista
- Localització: Parc de Montjuïc
Descripció formal
Planta
S’aixeca sobre un podi de travertí al qual s’accedeix per una escala que ens permet arribar a una plataforma. En aquesta trobem una piscina rectangular; de cara a aquesta hi ha la zona de serveis, un mur de travertí recorregut en part per un banc i, darrere del pavelló, un petit pati tancat que té un estany decorat amb una escultura femenina de bronze (estil naturalista).
Coberta
És plana i horitzontal i s’estén en voladís respecte al pavelló, tant per la part de davant com per la de darrere.
Relació entre espai interior i exterior
És una relació molt bona gràcies al fet que la superfície mural és vidriada.
Lluminositat
Hi ha una entrada de llum natural que permet donar l’aparença d’un espai més gran. Aquesta sensació es veu reforçada pels reflexos de l’edifici a l’aigua de les dues piscines.
Elements de suport
Vuit pilars metàl·lics d’acer (en forma de creu); els murs ja no són de càrrega i es poden substituir per parets il·lusionistes de marbres de colors i vidre.
Espai interior
És un recinte obert i polivalent, que no té res a veure amb els típics espais compartimentats.
Elements decoratius
La cadira Barcelona i la bandera d’Alemanya, representada per una catifa negra, una cortina vermella i un mur d’ònix daurat que representa el groc.
Entorn i integració urbanística
Forma part del conjunt final del Parc de Montjuïc, construït per celebrar l’Exposició Internacional de 1929. L’autor va escollir l’emplaçament actual perquè estigués al marge, sense barrejar-se amb els altres pavellons realitzats en estil historicista.
Funció, contingut i significat
Funció inicial
Era la seu de la representació d’Alemanya a l’Exposició Internacional celebrada a Barcelona. Va servir per acollir la recepció que va fer el rei Alfons XIII.
Significat
Va servir de model de referència de les noves idees que hi havia al Moviment Modern de l’arquitectura.
Funció actual
El pavelló es va desmuntar i, a partir de 1983, hi va haver un moviment a Barcelona per part d’un grup d’arquitectes que reclamava la reconstrucció del pavelló en el lloc original. El 1986 es va reconstruir.
Dues obres relacionades
La Vil·la Tugendhat de Brno i el Seagram Building.