Anàlisi del Dret a la Rebel·lió segons John Locke

Clasificado en Otras materias

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,46 KB

Si qui diuen que aquesta doctrina “està sembrant la llavor de la rebel·lió”

1. Idees principals sobre la resistència

En aquest text de John Locke, autor del segle XVII, el tema principal és el dret a la rebel·lió. Es distingeixen 3 idees subordinades:

  • En primer lloc, l'autor esmenta que hi ha gent contrària al dret de resistència. Locke respon que dir-li al poble que no es pot oposar a un govern injust és el mateix que dir-li a un home honest que no es pot oposar a un lladre.
  • En segon lloc, ens diu que els desastres d'una rebel·lió són responsabilitat del govern injust. La rebel·lió la comença el govern que no compleix les seves obligacions.
  • Finalment, Locke es pregunta: ¿hem de desitjar la pau a qualsevol preu? Aquesta pau seria sang, violència i desordre per al poble.

2. Definició de conceptes clau

  • “Rebel·lió”: Resposta que dóna el poble a un govern injust.
  • “Dret”: Allò que ens és permès, que som lliures de fer, perquè som éssers humans.

3. Justificació del dret a la rebel·lió

Com justifica Locke el dret a la rebel·lió?

Per Locke, ¿quan està justificada la rebel·lió? Quan el govern no respecta i no compleix els drets naturals de l'home, és a dir, quan un govern és una amenaça per a aquests drets. En aquest cas, el govern contradiu la seva raó de ser, i per tant perd tot dret al poder que el poble li ha confiat.

La justificació bàsica per a la revolució o rebel·lió del poble (armada, si cal) contra el govern és que el govern en qüestió hagi violat la confiança que la societat ha posat en ell.

És fonamental en Locke la idea dels drets de l'home: la vida, la salut, la propietat. Aquests drets són naturals. No depenen de cap llei. Els tenen tots els éssers humans pel fet de ser humans. Per Locke la base d'aquests drets és Déu. Déu ens ha creat i ens ha donat aquests drets.

En conclusió, Locke justifica el dret a la rebel·lió amb la mateixa base amb què justifica l'existència del poder polític. El poder polític s'estableix per protegir els drets naturals dels éssers humans. Però si el poder polític no compleix amb aquesta funció, llavors la rebel·lió del poble està justificada. És, fins i tot, necessària.

Entradas relacionadas: