Anàlisi de la Indústria Catalana: Situació Actual i Perspectives
Clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,94 KB
Indústria Catalana
Sectors més destacats de la indústria catalana (2014):
- Agroindústria (17,5%)
- Indústries químiques (12,8%)
- Fabricació de vehicles de motors, remolcs i semi-remolcs (12%)
- Producció i distribució d’energia elèctrica i gas (11,4%)
- Indústries extractives i refinat de petroli (5,5%)
- Fabricació de productes metàl·lics, excepte maquinària i equips (5,3%)
- Fabricació de productes farmacèutics (4,8%)
- Indústria del paper i arts gràfiques (4,1%)
La indústria catalana és líder entre les CCAA espanyoles. Catalunya genera més del 23% de la producció industrial espanyola. Ha perdut llocs de treball. El 1990 representava el 37% de la població ocupada a Catalunya, mentre que el 2017 es troba en el 17,6%; raons: automatització, terciarització econòmica, crisi i deslocalització (tèxtil). Es millora la tecnologia i es fomenta l'automatització dels processos productius. Això redueix la mà d'obra, bàsicament la no qualificada.
SITUACIÓ ACTUAL:
- Dominància de la indústria transformadora seguint una tendència històrica, amb un pes més petit de les activitats extractives i de les energètiques.
- Mida petita i mitjana de les empreses: més del 80% de les empreses industrials són petites o mitjanes. Tanmateix, una part molt significativa de la producció prové de les empreses grans.
- Concentració a l’àrea metropolitana de Barcelona: amb un 7,7% del territori català, reuneix el 70% de les empreses i, aproximadament, el mateix percentatge d’ocupació industrial.
- Baixa productivitat: que supera la mitjana estatal, però està per sota de la UE. La causa és el poc pes de la inversió en recerca i desenvolupament i en la formació dels treballadors.
- Obertura al mercat europeu i mundial: internacionalització.
- Pèrdua d’importància de sectors tradicionals: tèxtil (que ha perdut el 20% de l'ocupació en sis anys), confecció, cuir, calçat...
- Presència creixent de les empreses multinacionals: tot i no arribar al 3% del total d’empreses industrials de Catalunya, les multinacionals facturen gairebé un 50% de la producció catalana i aproximadament el 60% de les exportacions.
- Estructura diversificada: amb dos grans subsectors (el del material de transport i el químic) i altres sectors menor destacats (l’alimentari, el de la maquinària, la metal·lúrgia i el dels productes metàl·lics).
- Tot i l’augment d’exportacions, segueix sent deficitària.