Articulacions, Músculs i Ossos: Anatomia i Moviment
Clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,18 KB
Articulacions, Músculs i Ossos
Metatars amb falanges: metatarsofalàngica.
Tíbia amb peroné: tíbio-peronnal.
Totes les falanges: interfalàngiques.
Parts de l’articulació diartrosi
Parts de l’articulació diartrosi: càpsula articular, líquid sinovial, lligaments, extrems ossis o superfície articular, cartílag articular, menisc: limita el moviment en una direcció concreta.
Tipus d’articulacions diartròsiques
- Plana o artrodia: superfícies articulars planes i permet petits moviments de desllissament. Ossos del tars.
- Tròclea: superfície articular en forma de politja i l’altra en forma de cresta que es desplaça sobre la primera. Art. del colze, art. interfalàngica i art. del genoll.
- Trocoide: superfície articular en forma de cilindre i l’altra en forma cilíndrica còncava. Art. radiocubital proximal.
- Art. amb encaix recíproc o sella de muntar: cada una de les superfícies articulars és còncava en una direcció i convexa en la direcció perpendicular. Això permet el moviment en dos plans i circumdicció. Art. carpometacarpiana (dit 1).
- Art. condília: les superfícies articulars són porcions esferoides on una és còncava i l’altra convexa, això permet el moviment en dos eixos. Art. radiocarpiana i art. temporomandibular (ATM).
- Enartrosi: les dues superfícies articulars són dues porcions d’esfera on una és còncava i l’altra convexa i permet el moviment en dos eixos (circumducció). Art. coxofemoral i art. escapulohumeral.
Moviments diartròsics
Moviments diartròsics: flexió/extensió, rotació, abducció/aducció, circumducció, supinació/pronació, inversió/eversió, protracció/retracció.
Els Músculs
Funció
Funció: moviment d’òrgans, protecció i sosteniment.
Tipus
- Llis: contracció involuntària, forma..., on? Intestí (vísceres).
- Estriat: contracció voluntària, forma..., on? Músculs.
- Cardíac: contracció involuntària (SNC) autocontràctil (cor), forma de pantalons, on? Cor i altres.
Anatomia
Anatomia: miòcit envoltat per l’endomisi -> feix o fascicle envoltat per perimisi -> paquet muscular envoltat per l’epimisi -> músculs envoltats per la fàscia muscular.
Contracció i Relaxació
Contracció: disminució en longitud del múscul.
Relaxació: miòcit en longitud normal.
En funció del moviment
- Antagonistes: un es contreu i l’altre es relaxa.
- Agonistes: es contreuen i relaxen els dos alhora.
Els Ossos
Esquelet
Esquelet axial: ossos del crani i cara, costelles, estèrnum i columna, clavícula.
Esquelet apendicular: extremitats superiors: omòplat=escàpula, húmer, cúbit, radi, falanges, metacarps i carps.