Àtoms, Electrons i Enllaços: Una Guia Completa
Clasificado en Química
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,06 KB
Fórmules de Funcions Matemàtiques
Descobriment de l'Electró
Descobriment de l'electró: Càtode (negatiu) + Raig catòdic (format per partícules amb càrrega elèctrica negativa).
Taula de Partícules Subatòmiques
Protó | Electró | Neutró | |
---|---|---|---|
Massa | 1,673 * 10-27 Kg | 9,11 * 10-31 kg | 1,675 * 10-27 Kg |
Càrrega | +1,6 * 10-19 C | -1,6 * 10-19 C | 0 |
Massa (u) | 1 u | 1/1.840 u | 1 u |
Càrrega (e) | +1 e | -1 e | 0 |
Models Atòmics
Model de Thompson
Model de Thompson: "Pastís de panses" - Làmina d'or. En un bloc de Pb es va col·locar urani que produïa raigs alfa. Els raigs arribaven a la làmina d'or. La majoria de partícules travessaven la làmina sense desviar-se. Una petita proporció de partícules travessaven la làmina i experimentaven una petita desviació. Una partícula alfa cada 10.000 rebotava i tornava cap enrere.
Model de Rutherford
Model de Rutherford: Àtom format per nucli molt petit on hi ha els protons i els neutrons. Aquí es concentra tota la seva càrrega positiva i gairebé tota la massa; els electrons giren al voltant del nucli i formen l'escorça.
Model de Bohr
Model de Bohr: L'àtom està format per un nucli, on hi ha els protons i els neutrons, i una escorça on es troben els electrons. Els electrons només es poden moure en unes òrbites determinades. En aquestes òrbites, encara que giri, l'electró no emet energia. En cada òrbita l'electró té una energia concreta, que és més petita com més a prop està del nucli. Quan l'electró passa d'una òrbita a una altra, absorbeix o emet l'energia que observem en els espectres atòmics.
Configuració Electrònica
Taula Periòdica Simplificada
Nivell | s | p | d | f | 1 | 2 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1s | H | He | |||||||||
2 | 2s | 2p | Li | Be | B | C | N | O | F | Ne | ||
3 | 3s | 3p | 3d | Na | Mg | Al | Si | P | S | Cl | Ar | |
4 | 4s | 4p | 4d | 4f | K | Ca | Ga | Ge | As | Se | Br | Kr |
5 | 5s | 5p | 5d | 5f | Rb | Sr | In | Sn | Sb | Te | I | Xe |
6 | 6s | 6p | 6d | 6f | Fr | Ba | Tl | Pb | Bi | Po | At | Rn |
Enllaços Químics
- Enllaç químic entre àtoms: Forces que mantenen units els àtoms que formen un cristall o una molècula.
- Enllaç químic entre molècules: Conjunt de forces que uneixen les molècules. Són els responsables del fet que una substància es presenti en estat sòlid, líquid o gas, i també que una substància es pugui dissoldre en una altra.
Tipus d'Enllaços
- Enllaç iònic: metall + no metall. Sòlids cristal·lins, durs, fràgils, alguns es dissolen en aigua, no són conductors, excepte en solució.
- Enllaç covalent: no metall + no metall. Gegant (xarxes), molecular, sòlids, líquids, gasos, toves i resistents als cops, no conductors.
- Enllaç metàl·lic: metall + metall. Sòlids, temperatura de fusió i d'ebullició més baixes, lluïssor metàl·lica, bons conductors de la calor i l'electricitat, dúctils i mal·leables, es poden ratllar.
Polaritat de les Molècules
- Molecular polar: Tenen una part amb més densitat d'electrons que l'altra.
- Apolars: Els electrons estan compensats.