Carles Riba, Josep M. de Sagarra i Josep Pla: Autors Clau de la Literatura Catalana
Clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en
catalán con un tamaño de 2,72 KB
Grans Autors Catalans del Segle XX: Riba, Sagarra i Pla
Carles Riba (1893-1959): Poesia Pura i Simbolisme
Intel·lectual que es va formar sota la influència d'Eugeni d'Ors i el mestratge de Josep Carner. Els seus primers poemes tenen la influència de Joan Maragall.
Riba és conegut com a poeta, però la seva activitat literària va anar més enllà de la creació poètica. També va traduir autors clàssics i modernistes.
Obres poètiques destacades:
- Primer llibre d'Estances (1919): Ja apunta cap a la poesia pura d'influència simbolista.
- Segon llibre d'Estances (1930): Sota la influència del simbolisme francès.
- Elegies de Bierville (1943)
- Del joc i del foc (1946)
Josep M. de Sagarra (1894-1961): Poeta, Dramaturg i Traductor
Pertanyia a una família de la petita aristocràcia barcelonina. De ben jove va sentir-se atret per la vida cultural de Barcelona. Va voler formar part del cos diplomàtic, però finalment va abandonar-ne els estudis per dedicar-se al periodisme i a la literatura.
Va destacar com a periodista (amb obres com Cafè, copa i puro, de 1929) i com a traductor d'obres cabdals, com La Divina Comèdia de Dante i vint-i-vuit obres de Shakespeare.
Obres poètiques i dramàtiques populars:
- Cançons de taverna i oblit (1922)
- Cançons de rem i de vela (1923)
- L'hostal de la Glòria (1931)
- El cafè de la Marina (1933)
- La Rambla de les floristes (1935)
Aquestes obres van connectar amb el públic i el van convertir en un autor popular. Després de la Guerra Civil, va canviar a un registre més intel·lectualitzat i no va coincidir tant amb el gust del públic.
Josep Pla (1897-1981): Periodisme, Dietaris i Crònica Social
Fill d'una família de petits propietaris rurals de Palafrugell. Va estudiar Dret, però la seva vocació era el periodisme i la literatura.
Va treballar als diaris Las Noticias, La Publicitat i La Veu de Catalunya. L'any 1919 es va traslladar com a corresponsal a París per a La Publicitat. També va ser corresponsal a Berlín, Madrid i Roma.
Es donà a conèixer amb Cartes de lluny (1928). Va deixar una obra molt extensa que reflecteix la societat del moment que va viure.
Després de la Guerra Civil, es va dedicar a recollir i ordenar tots els seus escrits en diversos volums.
Obra cabdal:
Un dels llibres de Pla més destacats és El quadern gris (1966), un dietari de joventut que recull els anys 1918 i 1919.