Cicles de creixement i decreixement de la població
Clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,75 KB
Una població pot créixer o disminuir per creixement vegetatiu o per creixement migratori.
Quan hi ha un creixement vegetatiu i migratori positiu, la natalitat supera la mortalitat i la immigració supera l’emigració; es produeix un augment de la població (Suècia)
Quan hi ha un creixement migratori positiu però creix vegetatiu negatiu, la mortalitat supera la natalitat i la immigració supera l’emigració; si la immigració és molt nombrosa, la població encara pot augmentar (Alemanya)
Quan creix migratori negatiu i vegetatiu positiu, la natalitat supera la mortalitat i l’emigració supera l’immigració; si la natalitat és elevada, la població encara pot augmentar (Marroc)
Creix migratori i vegetatiu negatiu, la mortalitat supera la natalitat i l’emigració supera l’immigració; es produeix una disminució de la població (Lituània)
FASE ESTACIONÀRIA ALTA: els nivells de natalitat i mortalitat són elevats, sotmesos a fluctuacions importants en poc temps. La mortalitat catastròfica deguda a la fam, epidèmides de pesta i guerres, i la mortalitat infantil gran importància- desapareguda del món des del 1950 aprox FASE DE LA PRIMERA EXPANSIÓ: natalitat elevada, disminució progressiva de la mortalitat per millores en la dieta. Augment considerable de la població-rep. centroafricana, Lesotho FASE DE L’EXPANSIÓ TARDANA: natalitat disminueix i mortalitat s’estabilitza. augment població comença a minvar-Egipte, Filipines, Pakistan FASE ESTACIONÀRIA BAIXA: natalitat i mortalitat baixes, creixement població mínim, nul. França, EUA, Xina
Imperi Romà o Edat Mitjana – 1a Revolució Industrial (1750) Etapa molt irregular ja que és existent una alta taxa de natalitat però alhora hi ha contínues fluctuacions causades per:
- Les Epidèmies: Les malalties poden afectar la fertilitat de les dones, mort de dones.
- Les Guerres: Falta d’homes, que marxaven als fronts. Quan acabava la guerra tornava a pujar la natalitat.
- Fam: Crisis de subsistència: plagues a l’agricultura que afectaven la collita, provocant així fam que afeblia a les dones i les impedia tenir fills, ja que en períodes de fam el cos reacciona amb la negació de la menstruació.
A més, la mortalitat també tenia unes xifres molt elevades, degut a
- Malalties: falta d’assistència sanitària, poca higiene, poques medicines.
- Fam
- Guerres
- Mortalitat infantil elevadíssima perquè els nens els era difícil superar els primers dies de vida, sobretot en èpoques de fred.
Entre el 1348 i el 1368 va tenir lloc un moment d’alta mortalitat quan va aparèixer la pesta negra. La població europea va quedar reduïda a la meitat per la gran quantitat de morts. Tot i les fluctuacions comentades anteriorment, la natalitat, seguia essent molt alta per les següents raons: En haver tanta mortalitat, la població era conscient de la necessitat de tenir molts fills per tal que el màxim nombre d’aquests pogués arribar a l’edat adulta i així ocupar-se de, entre altres coses, el conreu i
la família. Els nens sempre eren mà d’obra, una gran ajuda a la família més que una boca més que alimentar ja
que amb qualsevol cosa s’atipaven. 1a Revolució Industrial (1750) – 2a Revolució Industrial (1820) La taxa de natalitat continua alta i segueix mantenint oscil·lacions però no pas tantes i tant pronunciades com a l’etapa anterior. La mortalitat pateix un descens molt marcat degut a:
- Millora de l’alimentació: es produeix una revolució agrària que comporta un millor rendiment de la terra. La ramaderia, en conseqüència, també augmenta i s’introdueix a la dieta la carn com un aliment habitual, la qual aporta una gran proporció de proteïnes que donen defenses davant de les malalties.
- La indústria tèxtil: es fabriquen teixits que es poden rentar amb molta més facilitat (cotó). Anteriorment es feia servir la llana, que no es podia rentar perquè perdia les seves dimensions i això implicava que la gent tingués poca roba, era cara i a més a més era difícil de rentar. Fins el moment en que es varen fabricar el llençols la gent dormia sobre matalassos de palla que portaven paràsits i que provocaven malalties.
- Invenció del sabó: contribuïa a mantenir una bona higiene.
- Canalització de l’aigua a les ciutats: nova mesura higiènica que, a més, va disminuir la quantitat de rates, que
eren portadores de moltes malalties com ara la pesta.
- Fi de les guerres dels 30 i dels 100 anys: aquestes guerres eren un altre element que suposava l’augment de morts.
- Millora de l’alimentació infantil: va ser un dels elements bàsic perquè la mortalitat fos baixa. Fins a finals d’aquest període no hi hauran millores sanitàries.
2 Revolució industrial (1820) – Postguerra 2a GM (1950) La natalitat va començar a disminuir i la mortalitat seguia descendent fins que arribà a estabilitzar-se. Tot això va ser degut a: Nova mentalitat: la gent es va conscienciar de no tenir tants fills atesa la baixa mortalitat. Regulació laboral infantil: els nens ja no comencen a treballar als 7 anys; tenen una educació i comencen a generar despeses. Vida a les ciutats: gran part de la gent vivia a les ciutats i era difícil que les famílies fossin nombroses per inestabilitat laboral.
Millora nivell cultural: sobretot el de les dones, les quals es poden permetre un millor control sobre els
aspectes biològics del seu cos. Millores de sanitàries Finalment la natalitat s’acosta a la mortalitat. Es troben amb unes taxes tant semblants que el creixement demogràfic s’atura, però es manté alt.