Comunicació no verbal: Kinèsica i Proxèmica

Clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,02 KB

Comunicació no verbal

La Kinèsica

La kinèsica significa moviment. Es realitza mitjançant els gestos i diferents moviments corporals.

  • L'expressió facial: Podem comunicar el grau de comprensió, interès o implicació cap a la persona o situació, i l'estat emocional dels interlocutors.
  • La mirada: S'utilitza per expressar emocions, afiliació i desig d'establir relacions íntimes o, per contra, pot reflectir aversió i desig de no relacionar-nos.
  • El somriure: S'utilitza per expressar diferents emocions: alegria, simpatia, felicitat, ira, nerviosisme...
  • La postura: Pot reflectir l'estat emocional i també pot revelar les actituds i sentiments cap a si mateix o els altres. Es poden diferenciar 4 postures:
    • Apropament
    • Retirada
    • Expansió
    • Contracció
  • Les mans: Els gestos que es fan amb les mans sempre són, després de l'expressió facial, una de les dimensions més importants del comportament no verbal.
  • Els braços i les cames: Aporten molta informació sobre l'actitud.

La Proxèmica

La proxèmica és l'estudi de com les persones ocupen l'espai i la distància que guardem quan ens comuniquem.

La proximitat espacial

  • Zona íntima: Distància fins a 45 cm. S'utilitza amb les persones amb qui ens sentim còmodes o tenim una relació propera.
  • Zona personal: Entre 46 cm i 1,22 m. L'espai propi de cadascú de nosaltres. S'utilitza amb amistats i coneguts.
  • Zona social: Entre 1,23 i 3,6 m. Relacions interpersonals i persones desconegudes.
  • Zona pública: Més de 3,6 m. Distància còmoda per dirigir-nos als altres en els actes formals.

Altres elements a tenir en compte

  • El contacte físic: S'utilitza per expressar cordialitat o simpatia, amor o afecte, por o estrès i agressió.
  • L'aparença personal: A través de la forma de vestir, el pentinat, la higiene personal.

Comunicació verbal i no verbal

En relació amb la comunicació verbal i no verbal, és molt important tenir en compte que es donen a la vegada, i fins i tot podem dir que apareix abans la comunicació no verbal que la verbal.

  • 7% de la comunicació arribaria a través de les paraules.
  • 38% a través de les qualitats vocals.
  • 55% a través de l'expressió facial.

Diferències

  • Comunicació verbal: Discreta, fàcil de controlar, conscient, aprenentatge directe i formal.
  • Comunicació no verbal: Contínua, difícil de controlar, inconscient, aprenentatge indirecte i informal.

Semblances

  • Tots dos són apresos.
  • Són sistemes de signes.
  • El seu objectiu és la comunicació.

Entradas relacionadas: