Conceptes clau en educació infantil: logocentrisme, puerocentrisme i més

Clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,82 KB

Conceptes clau en educació infantil

Logocentrisme: Dóna importància als coneixements. Educare: Criar, és proporcionar des de fora allò necessari. Escola tradicional: càstig i disciplina, mètode memorístic, no tenen en compte les característiques de l'infant, ensenyament vertical.

Puerocentrisme: Dona importància a la persona. Educere: Extreure allò que té a dins, treure les potencialitats que té la persona. Escola nova: L'infant és el centre d'aprenentatge, mètodes d'observació, imitació i experimentació, interessos dels infants, autonomia i disciplina, els educadors fan la funció d'observar, animar i promoure.

Tipus d'intervenció

Intervenció educativa: Que els infants aprenguin habilitats, hàbits i la seva pròpia autonomia i coneixements.

Assistencial: Ajuda necessària per a les activitats, per a coses que l’infant no pot adquirir per si sol.

Formal: Organitza el departament d’educació, lloc en el sistema educatiu, ja pot ser voluntari o obligatori.

No formal: Accions educadores fora de l’escola, organitzades per la societat civil, planteja objectius concrets, té lloc en les institucions o gran varietat d'espais.

Informal: Espontània, tot allò que aprenen fora, experiències quotidianes, poden ser per TV, internet = Coneixements.

Funcions de l'Educació Infantil (Tipus d’actuació)

Especifica: Dedicar atenció a cada infant, per saber els seus interessos.

Àmplia: Caràcter global, no actuar només en una conducta sinó tenir en compte les característiques de l’infant.

Individualitzada: Aprenentatge i interessos de cadascú.

Socialitzada: Educar a l’infant per a la societat i treballar hàbits de convivència.

Elaborada i ràpida: Observació sistemàtica per poder actuar ràpidament.


Unitat didàctica

Unitat didàctica: Grup d'infants, objectius, metodologia i avaluació.

Àrees d'aprenentatge

Àrees: Serveixen per planificar les nostres coses.

Coneixement d'un mateix i dels altres: Descobriment del propi cos, de les nostres necessitats, expressar emocions, sentiments i relació amb els altres.

Coneixement de l'entorn: Sensibilització, observació i manipulació, transformació i representació.

Coneixement del llenguatge i comunicació: Ús del llenguatge corporal, verbal, musical i plàstic, persona capaç de comunicar-se amb el llenguatge, escolta activa i desenvolupament de la comunicació verbal i no verbal.

Funcions i objectius de l'educació infantil

Educativa: Compliment del dret de l'infant a una educació generant contextos rics.

Social: Conciliació de vida familiar i laboral.

Assistencial: Guarda i cura dels infants.

Compensatòria: Compensar les desigualtats socioeconòmiques i culturals.

Preventiva: Prevenir determinades dificultats amb diagnòstic.

Intervencionista: Intervenció precoç.

Nivells curriculars

Concreció: Planificar la intervenció educativa (estat, generalitat i marc legal), documents que ens diuen el que hem de fer (docents, lleis i decrets).

Nivell dos: Escola, equip docent, PEC, avaluació, concepte d'infant, organització, propostes.

Nivell tres: Aula docent, organització personal, propostes del centre, organització del personal i objectius.

Entradas relacionadas: