Conceptes Clau de Filosofia Política i Teoria de l'Estat
Clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,42 KB
Filosofia Política
És la manera de resoldre els conflictes socials per mitjà del diàleg, la negociació i/o el pacte.
Política
Ciència que tracta del govern i l'organització de les societats humanes, especialment dels estats.
Ciutadania
És la classe reconeguda pels costums o la llei i que permet a una persona ser membre d'un estat. Una persona pot tenir ciutadanies múltiples, i una persona que no té la ciutadania de cap estat es considera sense pàtria.
Dictadura
Forma de govern en la qual un grup reduït de persones manté el poder i l’imposa per la força. També rep el nom d'autocràcia o tirania. Dues dictadures del segle XX s'anomenen règims totalitaris.
Exemples: Nazisme, Feixisme, Estalinisme.
Liberalisme
Ideologia característica de la burgesia com a classe social, considera les persones més importants que la societat:
La societat és el resultat de l’acord voluntari dels individus que la formen.
El liberalisme està dividit en dos vessants:
- Polític: defensa els drets individuals dels ciutadans i ha donat lloc a les constitucions liberals.
- Econòmic: considera que l’estat no ha d’intervenir en el funcionament.
Divisió de Poders
Punt dels trets característics del liberalisme polític. Va ser proposat per Montesquieu al s. XVIII. Montesquieu creia que el poder s’havia de dividir en:
- Legislatiu (elabora les lleis): Parlament
- Executiu (porta a la pràctica les lleis): Govern
- Judicial (decideix sobre l'aplicació de la llei en casos de conflicte)
Teoria Política
Tracta d’explicar l’organització i justificació del poder en una societat, tractant temes com:
- Quina és la millor forma de vida?
- Com ha aparegut l’estat, quina és la seva funció?
Exemples: Plató (Antiguitat, s. V-IV aC), Hobbes (Època Moderna, s. XVII)
Plató
El pensament polític de Plató està exposat sobretot en els diàlegs (com la República o el Polític). Escrivia amb Sòcrates com a protagonista, ja que ell no surt mai en els seus diàlegs.
La República
Ofereix una visió de com hauria de ser la ciutat ideal, governada per la millor forma de govern.
Classificació de les Formes de Govern segons Plató
- Aristocràcia (govern dels millors): És la millor forma de govern perquè governen aquells que tenen coneixements, no governen per benefici sinó pel bé comú.
- Timocràcia (govern d’honor): Els guerrers prenen el poder i l'exerceixen segons el seu codi d’honor, però, per a Plató, no és una bona forma de govern.
- Oligarquia (govern dels rics): Una minoria de gent rica utilitza el govern en benefici propi. Com a conseqüència, els rics cada vegada són més rics, i això comporta una revolta per la qual el poble pren el poder.
- Democràcia: El poble governa i es prenen decisions per majoria a l'assemblea. Plató creia que el poble es deixava enganyar per promeses falses.
- Tirania: És la pitjor forma de govern perquè es fonamenta en la injustícia. El tirà fa tot el que calgui per mantenir-se en el poder.
Ningú pot viure tranquil, perquè pot convertir-se en la propera víctima del tirà.
Hobbes
El Contracte Social en el Leviatan
La Utopia
És una paraula inventada, creada per l’escriptor anglès Thomas More, en un llibre que descriu, a l'estil de la República de Plató, una societat perfecta i ideal.
El Pensament Utòpic
És un pensament que podem concebre però que no es materialitza en la realitat. En poques paraules, seria un "món de colors" on pots imaginar coses que t’agradaria que es fessin realitat, però que no són possibles (per exemple, la pau al món).
El pensament utòpic té dues tendències principals des del s. XIX:
- Petita escala: Es tracta de crear una petita comunitat amb unes regles pròpies, apartada de la societat. Ex: Narcís Monturiol.
- Gran escala: Intent de canviar la societat en el seu conjunt i instaurar un ordre utòpic. Exemples: comunisme o anarquisme.