Conceptes Essencials: Antropologia, Religió i Pensament Crític
Clasificado en Religión
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,33 KB
Antropologia i Orígens
Antropologia: Estudi de la Naturalesa Humana
Antropologia: Ciència social que es dedica a l'estudi de tots els aspectes de la naturalesa humana.
Antropogonies: Origen Mític de l'Home
Antropogonies: Relat de caràcter mític-religiós sobre l'origen de l'home, la seva creació o sorgiment i, per extensió, de la seva cultura.
Antropologia Cristiana: Creació i Jesucrist
Antropologia Cristiana: Es sustenta en el relat bíblic de la creació i la figura de Jesucrist. Aquesta reflexió teològica ofereix una resposta plena de riquesa i bellesa.
Relats de la Creació Bíblica
Perspectiva Jahvista: La més antiga. Déu té característiques humanes i és un artesà. El rol del sexe masculí i femení està molt marcat.
Perspectiva Sacerdotal: No tan antiga. L'organització de la societat es reflecteix en el relat. L'home i la dona són creats en igualtat, sent complementaris.
Visions de Jesús i Actituds Religioses
Visions de Jesús
Jesús Històric: Predicador, proper als pobres, la fe i l'ètica van unides. Un personatge amb valors i idees.
Jesús de la Fe: Resurrecció i creença. Fill de Déu, intercessor. La realitat humana es fa eterna.
Tipus d'Actituds davant la Divinitat
Actituds Màgiques: Pròpies de les persones que consideren que, realitzant uns determinats actes, poden aconseguir que la divinitat actuï seguint la seva voluntat.
Actituds Supersticioses: Dels qui creuen en una realitat suprema que castiga els qui desobeeixen els seus preceptes. Per evitar el càstig, s'han de fer unes accions i no fer-ne unes altres.
Actituds Religioses: Persones que creuen en una realitat suprema amb la qual es pot establir una relació de confiança i amor.
Corrents Filosòfics i Teològics
Gnosticisme: Relacionat amb un presumte coneixement superior.
Panteisme: Present en determinades formes actuals d'ecologia en les quals es divinitza la natura.
Visions Crítiques de la Religió
Karl Marx: Concep la religió com una alienació de l'individu, un reflex de l'alienació econòmica.
Sigmund Freud: Concep la religió com l'expressió de complexos infantils que busquen refugi en la divinitat.
Friedrich Nietzsche: La religió és un obstacle perquè l'individu pugui superar-se a si mateix.
Fe, Dignitat i Economia
Fe i Dignitat Humana
Els cristians consideren dos aspectes fonamentals: l'eternitat i el món (temps i realitat). Es fa referència a la constitució pastoral Gaudium et Spes.
Economia Més Humana
Capitalisme: Lucre acumulat, mercat, iniciativa, satisfer necessitats.
Iniciatives per una Economia Justa: Justa, respectuosa amb els drets i el medi ambient.
Definició d'Economia: Administració eficaç i raonable de béns.