Conceptes Essencials de Cinema: Plans, Enquadrament i Tècnica
Clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,8 KB
L'Enquadrament i el Format Cinematogràfic
L'Enquadrament
L'enquadrament és la part de la realitat que veiem a través del visor de la càmera i que determina allò que l’espectador veurà.
Format de Pantalla
El format ha anat variant, passant de pantalles més quadrades a més panoràmiques. Avui en dia, l’estàndard establert amb l’entrada de l’HD en l'àmbit domèstic és el 16:9.
Tècniques i Fenòmens de la Projecció
Fotograma i Velocitat de Projecció
Cadascun dels quadres fotogràfics d’una pel·lícula es diu fotograma. A les pel·lícules se'n projecten 24 per segon.
Definicions Tècniques
- Cel·luloide: Base de les pel·lícules. Es tracta d'un suport originàriament de nitrat de cel·lulosa, material molt inflamable.
- Projector: Aparell per visionar pel·lícules sobre una pantalla mitjançant projecció optico-mecànica. Està format per una font lluminosa, un condensador òptic i un sistema electromecànic.
- Fonògraf: Aparell que enregistra i reprodueix les vibracions de la veu humana o de qualsevol altre so.
Fenòmens de la Visió
- Efecte Phi: És el fet psíquic de la visió que permet que es vegi en moviment una imatge, quan en realitat es tracta d'una projecció successiva d'imatges fixes.
- Persistència Retinal: Tot moviment visual es descompon en trams o parts, i la visió ho recompon sumant les unitats (impressions).
El Plà: Unitat Narrativa Fonamental
El plà és la unitat narrativa més petita. A continuació, es detallen els tipus de plans segons l'escala:
- GPG (Gran Pla General): Mostra un gran escenari, paisatge o una multitud.
- PG (Pla General): Mostra un escenari ampli que inclou el personatge.
- PC (Pla Conjunt): Mostra un petit grup de persones; interessa l’acció.
- PS (Pla Sencer): Mostra el personatge de cap a peus (valor narratiu).
- PA (Pla Americà): Mostra el personatge de cap a genolls.
- PM (Pla Mitjà): Mostra la persona tallada per la cintura.
- PP (Primer Pla): Mostra el rostre del personatge. Ens apropem al món interior del personatge i els seus sentiments.
- PPP (Primeríssim Primer Pla): Destaca l'expressivitat del personatge.
- PD (Pla Detall): A la pantalla veiem una part del cos o un objecte. Pot tenir un valor descriptiu, narratiu, simbòlic o dramàtic.
Angulació de Càmera
L'angulació de càmera defineix la posició de la càmera respecte a l'objecte filmat:
- Normal (o Neutre): A l'alçada dels ulls del personatge.
- Picat: La càmera es col·loca per sobre de l’objecte. Fa que el personatge sembli petit o indefens.
- Contrapicat: La càmera es col·loca per sota de l’objecte. Engrandeix el personatge, suggerint importància o grandesa.
- Angle Incl·linat (o Holandès): Produeix una sensació d'intranquil·litat i inseguretat.
Unitats Narratives i Muntatge
- Escena: Conjunt de plans relacionats entre ells, amb una continuïtat d'espai, temps i acció.
- Seqüència: Conjunt d'escenes amb una unitat narrativa i dramàtica dotada de sentit.
- Pla Seqüència: Un pla que persegueix el personatge sense talls fins que acaba l’acció (sense muntatge).
Tipus de Plans Segons el Punt de Vista
- Pla Subjectiu: Mostra allò que veu el personatge. La càmera es transforma en el personatge.
- Càmera Objectiva: La càmera adopta un punt de vista neutre, sense identificar-se amb cap personatge.
- Pla "Master": Seqüència que es roda en un sol pla per presentar la continuïtat d’una acció.
- Pla de Recurs: Pla addicional utilitzat per cobrir salts de muntatge o per afegir informació visual.
Conceptes Espacials i Relacionals
- Camp: Espai vist per la càmera i limitat per l’enquadrament.
- Fora de Camp: Acció o diàleg que té lloc fora de l’enquadrament, però que forma part de l’escena.
- Profunditat de Camp: Distància que hi ha entre l’objecte més proper i el més llunyà que es veuen amb nitidesa.
- Pla-Contraplà: Conjunt de plans successius que mostren dos personatges diferents, típicament utilitzat en diàlegs o duels.