Conflictes Laborals: Anàlisi, Causes i Procediments de Resolució

Clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 23,07 KB

Els Conflictes Laborals: Anàlisi i Resolució

Definició

Situació d'enfrontament produïda per la divergència d'interessos, opinions o punts de vista entre dues o més parts.

Característiques

  • Oportunitat de canvi: El conflicte s'ha d'entendre com un element necessari pel canvi.
  • Construcció social: El conflicte es presenta en un context, té una història.
  • Existeix en el llenguatge: Allò que diem i la manera de dir-ho determinen el conflicte.
  • La situació: Hem d'entendre la situació en què es dóna el conflicte per entendre les múltiples causes que el determinen.

Origen

El conflicte laboral neix a Anglaterra amb la Revolució Industrial. En 1794, Heargraves va inventar la primera màquina de cosir, provocant el descontent dels treballadors manuals que varen haver de defensar-se col·lectivament davant el capitalisme industrial que els desplaçava en favor de la maquinària.

Causes

Conflictes Grupals

  • Causes endògenes: Apareixen a l'interior del grup davant problemes en la realització de tasques o en l'administració dels recursos.
  • Causes exògenes: S'originen a l'exterior del grup o de l'organització i afecten l'equip de treball o els seus projectes.

Conflictes Personals (Lewin)

  • Atracció-atracció: Atracció davant dues coses que agraden (dues feines, dos cotxes, etc.).
  • Repulsió-repulsió: Decisió entre dues coses que desagraden per igual.
  • Atracció-repulsió: Tria en una situació atractiva i que no agrada (no menjar dolços perquè engreixa).
  • Doble atracció-repulsió: Tria entre dues situacions, cada una amb aspectes positius i negatius.

Imagen

Anàlisi d'un Conflicte Laboral

Hem d'analitzar les narracions generades per cada part, és a dir, la versió de la realitat segons la percepció que cada part en té. Tot això amb la voluntat de canviar la situació i no les postures o qüestions interpersonals.

  • Aspecte temporal: Narració estàtica (les coses no poden canviar) o dinàmica i existència o no de delimitació temporal (si hi ha una data final).
  • Aspecte espacial: On situa cada part el conflicte i si hi ha espais comuns.
  • Realisme: La versió dels fets, està o no allunyada de la realitat?
  • Personatges: Qui participa en el conflicte i com és, sense confondre el succés amb la personalitat del subjecte.
  • Valors: Detecció de la concepció ètica o moral i de les maneres de pensar de cada part en relació al conflicte.
  • Forma: És la narració activa, és passiva, és descriptiva o és narrativa...
  • Contingut: En què consisteix realment el conflicte i la base sobre la qual es justifica.
  • Inici i final de la narració: Segons el to i els arguments utilitzats podem saber si la narració està oberta al diàleg o és tancada i no accepta rèplica.

Procediments de Resolució

  • Confrontació: Recerca d'alternatives de resolució i estratègies a seguir.
  • Compromís: Recerca de solucions que agradin a les dues parts en conflicte.
  • Conciliació: Recerca d'àrees comunes d'acord.
  • Imposició: Pot deteriorar el clima laboral en generar ressentiment.
  • Retirada: No abordar els desacords. Es sol fer només per guanyar temps, però agreuja la situació.

La Resolució Assistida: Amb Intervenció d'un Tercer o Part Neutral

  • Arbitratge: La tercera part (l'àrbitre) escolta la visió inicial de les parts (1a fase). Després es fan les peticions (2a fase) i l'àrbitre pren una decisió (laude arbitral i 3a fase) que posa fi al conflicte. CONSULTIU.
  • Conciliació: La tercera part que intervé (conciliador) no participa de manera massa activa. Només ajuda els implicats a arribar a un acord. Art. 63 i 84 Lleis de Procediment Laboral.
  • Mediació: La tercera part (mediador) intervé activament per resoldre el conflicte. (...)

És un procediment no vinculant en 5 passos:

  1. Exposició del problema per cada part i definició de l'objecte de la negociació.
  2. Planificació: Elaboració d'una agenda i determinació dels punts a debatre.
  3. Discussió: Les parts defineixen interessos i arguments i el mediador condueix el debat.
  4. Propostes de resolució.
  5. Acord: Si hi ha acord s'ha de formalitzar a través d'un conveni o contracte entre les parts.

Entradas relacionadas: