Conquesta i Colonització d'Amèrica: Economia, Societat i Reformes

Clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,83 KB

Hernán Cortés i Francisco Pizarro

Hernán Cortés va conquerir l'Imperi Asteca. Va establir aliances amb els enemics dels asteques i va conquerir la capital, Tenochtitlan. Es va nomenar un virrei per governar aquest territori, que va rebre el nom de Nova Espanya.

Francisco Pizarro va sotmetre el gran Imperi Inca. Pizarro va demanar reunir-se amb l'emperador, Atahualpa, el va fer presoner i posteriorment el va assassinar. Es va nomenar un virrei per governar el territori del Virregnat del Perú.

Economia i Societat

L'economia d'aquesta època es basava en l'agricultura de cereal, la ramaderia ovina i el comerç pel Mediterrani des dels ports de Barcelona i València. A partir de 1492, es va iniciar el comerç amb Amèrica.

Ramaderia Transhumana: Es va desenvolupar per a l'exportació de llana, molt important. Consistia a fer desplaçar estacionalment els ramats d'ovelles a la recerca de pastures.

Canyades Reials: Són els camins protegits per la Corona per al trànsit dels ramats.

Les Reformes Internes

  1. Es va formar un exèrcit permanent amb soldats professionals (mercenaris) que superava les milícies dels nobles.
  2. Es va reforçar la comptadoria reial, institució que ja s'havia creat per a controlar i gestionar la recaptació d'impostos.
  3. Es va nomenar un consell d'experts per a assessorar els reis.
  4. Mitjançant les Audiències de Valladolid i Granada, els reis nomenaven els jutges.
  5. Es va establir una milícia, la Santa Hermandad, creada per a lluitar contra la delinqüència i mantenir la seguretat en l'àmbit rural a Castella.

Institucions per a la Conquesta

Casa de Contratación: Es va situar a Sevilla. Concedia permisos per a l'exportació i el comerç.

Consell d'Índies: Estava format per experts que assessoraven els reis sobre els afers relacionats amb les possessions americanes.

Virregnats: Al principi es van establir dos virregnats: Nova Espanya i Perú. Posteriorment es van afegir Nova Granada i Riu de la Plata. Es dividien en províncies, cadascuna dirigida per un governador.

L'Encomienda: S'assignava als colons grups d'indígenes i territoris. Els indígenes havien de treballar les terres i, a canvi, els colons es comprometien a mantenir-los en la fe cristiana. Les ordres religioses tenen un paper molt destacat en aquest sistema.

Conseqüències Polítiques

Les potències europees van ocupar diferents regions d'Amèrica i Àsia. El resultat va ser l'amplificació del món conegut i la creació dels imperis colonials europeus.

El Descobriment

Capitulacions de Santa Fe: Un acord en què s'establia que el 10% de la riquesa que s'obtingués seria per a Colom.

El Regne de Portugal va discrepar. Van arribar a un pacte i van signar l'Acord de Tordesillas, pel qual es van dividir el món en dues zones d'exploració i conquesta, una per a cada regne.

Fets Interiors

Expulsió dels Jueus: Patien l'odi de la població cristiana durant la Baixa Edat Mitjana. El 1492, els monarques van decretar la conversió forçosa. Els qui no van acceptar van haver d'abandonar la seva terra. Són els sefardites; els que van acceptar són els conversos.

Fets Interiors

Unió amb Portugal: Es va casar Isabel d'Aragó amb el rei Manuel I de Portugal.

Aïllament de França: Incorporació dels territoris del Rosselló i la Cerdanya.

Conquesta de Granada: Es va produir la rendició de Boabdil, monarca del Regne de Granada.

Conquesta de Navarra: Navarra va ser conquerida davant del perill d'aliances externes.

Entradas relacionadas: