Cos Humà: Estructura, Funcions i Moviment

Clasificado en Biología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,88 KB

Anatomia i Fisiologia

Definicions

Anatomia: Ciència que tracta la morfologia i l'estructura dels éssers vius.

Anatomia funcional: Ciència que relaciona l'estructura de cada òrgan amb la seva activitat a cada nivell d'organització. El seu objectiu és conèixer com és cada element estructural i la raó de la seva existència.

Fisiologia: Ciència que estudia els processos i mecanismes a través dels quals l'organisme humà pot realitzar les seves funcions normals.

La Cèl·lula

Cèl·lula: Unitat mínima de vida. Realitza individualment totes les seves funcions essencials.

Parts de la cèl·lula:

  • Membrana plasmàtica: Envolta la cèl·lula, la posa en contacte amb el medi extracel·lular i controla l'entrada i sortida de molècules i ions. Té diversos elements com cilis, flagels i vellositats.
  • Nucli: Situat al centre de la cèl·lula, està envoltat per la membrana nuclear i conté la cromatina i el nuclèol.
  • Citoplasma: Ocupa la resta de l'espai cel·lular i conté orgànuls amb diverses característiques: mitocondris, aparell de Golgi, ribosomes, etc.

Organització pluricel·lular: Les cèl·lules s'especialitzen en diferents funcions. Un grup de cèl·lules que fan la mateixa funció s'anomenen teixits, i diversos teixits formen un òrgan. La connexió de diversos òrgans forma l'aparell o sistema.

Teixits Bàsics

Sang, teixit conjuntiu, epitelial, muscular i nerviós.

Teixit conjuntiu: Dóna suport metabòlic i estructural a altres teixits del cos. A través d'ell arriben els vasos sanguinis a tots els altres teixits i òrgans.

Funcions del teixit conjuntiu:

  • Regular l'intercanvi de nutrients metabòlics i productes de rebuig entre els teixits i l'aparell circulatori.
  • Funció defensiva.
  • Funció estructural.
  • Reparar lesions.

Tipus de teixit conjuntiu: Lax, dens, cartílag, ossi i adipós.

Posició Anatòmica, Plans, Eixos i Termes de Referència

Posició anatòmica: Posició erecta amb els membres superiors col·locats al llarg del cos i els palmells de les mans a la vista.

Plans corporals:

  • Sagital o medial: Divideix el cos en dreta i esquerra.
  • Coronal o frontal: Divideix el cos en davant i darrere.
  • Transversal o horitzontal: Divideix el cos en superior i inferior.

Eixos:

  • Anteroposterior: De davant a darrere.
  • Vertical: De dalt a baix.
  • Transversal: De costat a costat.

Altres termes de posició: Anteroposterior o ventral/dorsal, superior i inferior, dret i esquerre, intern i extern.

Moviments del Membre Superior

  • Abducció: Separació.
  • Elevació: Pujar.
  • Depressió: Baixar.
  • Adducció: Aproximació.
  • Rotació interna: Pronació.
  • Rotació externa: Supinació.
  • Anteversió: Braç endavant.
  • Retroversió: Braç enrere.

Osteologia

Osteologia: Ciència que estudia els ossos.

Ossos: Òrgans de color blanc, durs i resistents que formen l'esquelet.

Esquelet axial: Constituït per la columna vertebral, formada per les vèrtebres, situada a la línia mitjana posterior i que constitueix l'eix vertical de l'esquelet. A l'extrem inferior, les vèrtebres formen el sacre i el còccix. A la part superior forma el cap ossi, format pel crani i la cara. A la part mitjana de la columna es separen 12 costelles que s'articulen amb l'estern a través dels cartílags costals, excepte les dues últimes que queden soltes.

Esquelet apendicular: Format pels membres superior i inferior, units a la columna a través de les cintures escapular (formada per la clavícula i l'escàpula) i pelviana (formada pels ossos coxals units al sacre per darrere).

Membre superior: Format per tres segments: braç (húmer), avantbraç (cúbit i radi) i mà (carp, metacarp i falanges).

Membre inferior: Format per cuixa (fèmur), cama (tíbia i peroné) i peu (tars, metatars i falanges).

Configuració externa dels ossos: Ossos llargs (fèmur), ossos curts (carp i tars) i ossos plans (els del cap).

Configuració interna dels ossos: Os compacte (forma la capa perifèrica contínua) i os esponjós (format per làmines que delimiten areoles i allotja la medul·la òssia). La diàfisi és la part compacta i l'epífisi és la part esponjosa recoberta per una capa dura.

Histologia dels ossos: Format per osteoblasts (sintetitzen substància extracel·lular), osteòcits (es formen quan els osteoblasts queden atrapats a la matriu extracel·lular) i osteoclasts (modelatge dels ossos). La substància extracel·lular conté components mineralitzats que donen rigidesa a l'os.

Articulacions

Unió de dues peces òssies o cartilaginoses.

Classificació de les articulacions:

  • Sinartrosi: No permeten moviment.
  • Anfiartrosi: Moviments limitats, com en el pubis.
  • Diartrosi: Gran moviment.

Diartrosi: Formada per superfícies òssies articulars revestides de cartílag. Els mitjans d'unió entre els ossos són la càpsula articular, els lligaments i els músculs. La càpsula articular conté la membrana sinovial que forma el líquid sinovial.

Teixit Muscular

Múscul esquelètic: Controlat a voluntat. Es classifica segons la seva situació (superficials i profunds), forma (rectilini, angulars i anulars) i dimensions (curts, llargs i amples). S'insereix amb l'ajuda dels tendons. Està envoltat per fàscies.

Múscul visceral: No el podem controlar.

Múscul cardíac: Múscul del cor.

Omòplat o escàpula: Os pla i triangular. Té una espina que acaba en l'acromi i l'apòfisi coracoide.

Húmer: Os del braç. Té un cos i dos extrems. A l'extrem superior té una part esfèrica que s'articula amb l'omòplat. A l'extrem inferior s'articula amb l'avantbraç per la tròclea i el còndil.

Cúbit i radi: Ossos de l'avantbraç. El cúbit és a la part interna i el radi a la part externa.

Esquelet de la mà: 27 ossos.

Artrologia del membre superior: És el membre de la prensió i té nombroses articulacions.

Miologia del membre superior: Unit al tòrax pel pectoral major i menor, i el serrat major. El múscul dorsal ample i el trapezi l'uneixen a la columna. El deltoides dóna la forma rodona a l'esquena. Els músculs del braç són el bíceps i el braquial anterior (anteriors) i el tríceps (posterior).

Membre inferior: La pelvis allotja els aparells digestiu, urinari i genital. El coxal està format per l'ili, l'ísquium i el pubis. El fèmur s'uneix a la ròtula. La tíbia i el peroné formen la cama. El peu té 26 ossos: tars, metatars i falanges.

Articulacions del membre inferior: Sacroilíaques, símfisi pubiana, articulació del maluc, genoll (fèmur, tíbia i ròtula), turmell (tíbia, peroné i astràgal) i subastragalines (ossos del tars).

Músculs del membre inferior: El gluti major impedeix la flexió del tronc. El quàdriceps és a la part anterior i els isquiotibials a la posterior. El tríceps sural és el més important i està unit al tendó d'Aquil·les.

Cap, Coll i Tronc

Crani: Format pels ossos frontal, parietal, occipital, dos temporals, etmoide i esfenoide.

Cara: Formada pels maxil·lars, malars, ossos del nas, llagrimals, cornets inferiors i mandíbula.

Columna vertebral: Formada per 24 vèrtebres.

Caixa toràcica: Formada per les costelles, l'estern i la columna vertebral.

Artrologia: Els ossos del cap i la cara tenen articulacions de tipus sinartrosi (no es mouen). Les vèrtebres tenen discos intervertebrals que els permeten inclinar-se. L'articulació sacroilíaca absorbeix les càrregues imposades a la columna.

Miologia: Els músculs del cap i la cara participen en la masticació. El diafragma separa la cavitat toràcica de l'abdominal i participa en la respiració.

Entradas relacionadas: