Criptografia, Virus i Plans de Contingència
Clasificado en Informática
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,84 KB
Criptografia: Conceptes Clau i Evolució
Segle I aC (Xifratge del Cèsar): Es feia servir una rotació de tres lletres a l'esquerra.
Segle V aC (època dels espartans): Apareix el primer mètode de xifratge conegut, l'escítaca, que consistia a ocultar missatges enrotllant una cinta en un bastó d'un diàmetre específic (el bastó havia de ser idèntic per a l'emissor i el receptor).
Criptografia: És la tècnica que tracta d'ocultar (emmascarar) les representacions cal·ligràfiques de forma discreta.
PKI (Infraestructura de Clau Pública): És una combinació de maquinari i programari, polítiques i procediments de seguretat que permeten l'execució amb garanties d'operacions criptogràfiques (xifratge, signatures digitals).
Virus i Amenaces Informàtiques
Un virus és, simplement, un programa. Una seqüència d'instruccions i rutines creades amb l'únic objectiu d'alterar el correcte funcionament del sistema i, en la immensa majoria dels casos, corrompre o destruir part o la totalitat de les dades emmagatzemades al disc.
Els cucs són programes que viatgen constantment a través d'un sistema informàtic en xarxa, de PC a PC. La seva funció principal és viatjar en secret a través d'equips amfitrions recopilant cert tipus d'informació programada.
Criptovirus o ransomware: Són virus "extorsionadors". Codifiquen diversos arxius, com ara bases de dades, i demanen un rescat per a desxifrar-los.
Plans de Contingència Informàtica
Pla de contingència informàtica: Conjunt d'activitats a desenvolupar per evitar o minimitzar l'impacte d'una contingència i recuperar el major percentatge possible del sistema informàtic afectat en el menor temps possible.
Eines de Recuperació de Dades
- LINUX: FOREMOST (s'utilitza per línia d'ordres).
- WINDOWS: RECUVA (és un programa de recuperació en mode gràfic).
Elaboració d'un Pla de Contingència
Fase 1: Estudi de les amenaces més comunes que podrien posar en perill la continuïtat i els components del sistema, així com la seva administració.
Fase 2: Disseny d'un pla d'actuació per a cadascuna de les activitats del pla de contingència: preventives, de mitigació i de recuperació.
Fase 3: Documentació de les fases 1 i 2.
Fase 4: Comunicació del pla de contingència a tots els empleats de l'organització.
Fase 5: Realització de proves per comprovar-ne el funcionament i les mancances.
Fase 6: Aplicació del pla de contingència i revisió periòdica del mateix.