Desenvolupament Cognitiu Piaget: Etapes Sensorimotora i Preoperatòria

Clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,39 KB

Període Sensorimotor (0-2 anys)

Subestadi 1 (0-1 mes): Reflexos

  • Reflex de succió: Inicialment sense estímul extern directe.
  • Reflex pupil·lar: Mostra certa adaptació a la llum.
  • Sensacions: Percepcions visuals, acústiques, tàctils i gustatives sense coordinació entre elles.

Subestadi 2 (1-4 mesos): Primeres Adaptacions i Reaccions Circulars Primàries

  • Desenvolupament de les primeres relacions sensoriomotrius.
  • Aparició de reaccions circulars primàries (accions repetides centrades en el propi cos).
  • No hi ha intel·ligència pròpiament dita perquè falta intencionalitat clara.
  • Les adaptacions adquirides no són només orgàniques (reflexes), sinó apreses.
  • Primeres accions anticipatòries rudimentàries.
  • No hi ha conservació de l'objecte, però ja es manté la mirada en el lloc on un objecte ha desaparegut momentàniament.
  • Inici de la coordinació entre diferents sentits (ex: girar el cap cap a una font de so).

Subestadi 3 (4-8 mesos): Reaccions Circulars Secundàries

  • Aparició de reaccions circulars secundàries: accions repetides orientades cap a objectes externs per fer durar espectacles interessants.
  • Aquestes reaccions prolongen les primàries i tendeixen a la repetició d'esquemes coneguts aplicats al món exterior.
  • L'infant intenta fer durar un espectacle interessant a través de les seves reaccions circulars i esquemes habituals.
  • Encara no hi ha conductes intencionals clares; no pot separar mitjans i fins d'una manera manifesta.
  • Les conductes d'imitació són limitades a aquelles que ja formen part del seu repertori i que pot visualitzar en la seva pròpia reproducció.
  • No hi ha permanència de l'objecte consolidada, però apareixen indicis de la conducta de buscar (ex: si es tapa parcialment un objecte). Exemple: Poma-mocador (si es tapa completament, no busca).

Subestadi 4 (8-12 mesos): Coordinació d'Esquemes Secundaris

  • Aparició de conductes pròpiament intel·ligents i intencionals.
  • Coordinació de dos esquemes en un acte únic amb una finalitat clara (pot separar mitjans i fins).
  • Assoliment d'un cert nivell de conservació i permanència de l'objecte: busca activament objectes amagats. Comet l'error A no B.
  • Conductes imitatives més complexes: pot imitar sons i accions senzilles noves o reproduir certs moviments d'un model encara que no els vegi en si mateix.
  • S'aproxima a la captació de l'espai objectiu (proper, llunyà).
  • Domini inicial de la causalitat i del temps que li permet fer anticipacions més complexes.
  • Interès creixent pels objectes en si mateixos, ja que va descentrant-se del seu propi cos. Exemple: Poma-mocador (l'infant busca l'objecte amagat perquè sap que ha desaparegut, encara que el busqui inicialment on el va trobar abans).

Subestadi 5 (12-18 mesos): Reaccions Circulars Terciàries

  • Aparició de reaccions circulars terciàries: cerca de nous mitjans per experimentació activa, variant les accions per observar-ne els resultats.
  • Participació activa de l'infant en la construcció del seu propi coneixement.
  • Troba perfectament un objecte amagat que ha vist com s'amagava (supera l'error A no B), però té problemes amb els desplaçaments invisibles (si no veu com es canvia l'objecte de lloc).
  • L'assimilació i l'acomodació estan més diferenciades i equilibrades.
  • La imitació sistemàtica i exacta dels models es pot utilitzar efectivament per ensenyar a fer coses noves.
  • Comença a entendre les relacions causals que hi ha entre els objectes i ell mateix.
  • Comprèn que poden passar coses que són independents d'ell mateix i de les pròpies accions. Exemple: Troba l'objecte amagat que veu com l'amaguen, però té dificultats si no veu com el canvien de lloc.

Subestadi 6 (18-24 mesos): Invenció de Nous Mitjans per Combinació Mental

  • Aparició de la invenció com a mitjà per solucionar problemes, a través de la combinació mental d'esquemes (representació mental).
  • L'objecte es conserva i es fa permanent (pot inferir desplaçaments invisibles).
  • S'inicia la comprensió de la relació causa-efecte senzilla.
  • Capacitat de representar mentalment els seus recorreguts tenint com a referència objectes, mobles, habitacions de casa.
  • Apareix el joc simbòlic (ex: caixa-camió, nina-nena, palet-cullera) i la imitació diferida (imitar un model absent).
  • Accedeix a la funció simbòlica o representacional.

Període Preoperatori (2-6 anys)

Característiques Generals

  • Es caracteritza pel pas que haurà de fer l'infant des de l'acció directa fins a l'operació mental (acció interioritzada i reversible).
  • L'infant explora el món físic, social i simbòlic.
  • Pot anticipar mentalment el resultat d'una acció sense necessitat d'actuar directament, o pensar en objectes o persones absents gràcies a la funció simbòlica.

Maneres de Raonar Característiques

  • Egocentrisme: Incapacitat de diferenciar clarament el punt de vista propi del dels altres. Es manifesta a través del llenguatge utilitzat i en la representació que l'infant té del món. Té dificultat per adoptar la perspectiva dels altres (ex: prova de les tres muntanyes).
  • Centració: Tendència a fixar-se i atendre només a un aspecte de la realitat, ignorant-ne d'altres de rellevants (ex: problemes de conservació de líquids en gots diferents).
  • Sincretisme: Tendència a percebre la realitat mitjançant visions globals i a trobar relacions entre objectes o esdeveniments sense una anàlisi prèvia.
  • Juxtaposició: Incapacitat d'ordenar els elements d'un relat o explicació d'una manera lògica; les idees s'acumulen sense connexions causals o temporals clares.
  • Irreversibilitat: Incapacitat de refer mentalment una acció o transformació en el sentit invers. No pot entendre que una operació pot tornar al seu estat inicial.

Entradas relacionadas: