Diccionari de Termes Musicals: Acords, Notes Estranyes i Formes
Clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,98 KB
Diccionari de Termes Musicals
Acords i Notes
- Acord invertit: Redistribució de les notes d'un acord compost per terceres, de manera que la nota inferior deixa de ser la fonamental de l'acord.
- Notes estranyes: Notes que no pertanyen a l'acord definit per la sonoritat de l'harmonia, poden ser de diferents tipus.
- Nota de pas: So aliè a l'acord situat habitualment en part o fracció dèbil de compàs, que uneix per moviment conjunt dues notes reals.
- Baix albertí: En la música per a teclat, figura d'acompanyament per a la mà esquerra consistent en triades dissoltes.
- Trommelbass: Terme alemany que designava una part baixa consistent en una repetició de notes, molt emprat en el S. XVIII per donar animació a la música.
- Brodadura: És una nota estranya que es produeix en fracció dèbil, és una nota d'aproximació, que va d'una nota de l'acord a la mateixa de l'acord per grau conjunt.
- Retard: Nota estranya situada en temps o fracció forta del compàs que ve preparada des de l'acord anterior i resol en fracció o part dèbil a través d'un moviment de segona.
- Apoggiatura: Nota estranya a l'harmonia, situada en fracció forta, normalment un grau per damunt de la nota principal.
- Anticipació: Nota estranya a l'harmonia, situada en part dèbil del compàs que es repeteix en el següent acord com a nota real. L'anticipació és directa si la nota repetida es produeix en la mateixa veu.
- Escapada: Notes estranyes a l'harmonia que es produeixen en part o fracció dèbil però procedeixen o resolen a una distància major de segona.
Formes Musicals
- Forma musical: S'anomena forma a l'estructura, l'esquema o el principi organitzatiu de la música. Es relaciona amb la disposició dels elements d'una composició musical que fan que aquesta sigui coherent per a qui l'escolta.
- Forma binària: Estructura musical que consisteix en dues parts complementàries, normalment repetides cadascuna, és freqüent en els moviments de danses i altres peces del barroc.
- Forma ternària: Forma musical tripartida. ABA. El retorn de A pot estar modificat per ornamentació o desenvolupat (ABA'). Exemples com aria di capo i el minuet i trio.
- Tema amb variacions: Forma musical en la qual un tema és presentat successives vegades elaborat o alterat de diferents maneres.
- Rondó: Forma musical en la qual es repeteix la secció primera, entre altres seccions alternants i al finalitzar la composició.
Finals
- Final masculí: Final d'un motiu que coincideix amb l'ictus fort del compàs.
- Final femení: Final d'un motiu que acaba després de l'ictus fort del compàs.