Drets i Situacions Jurídiques del Ciutadà davant l'Administració Pública

Clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,05 KB

Situacions Jurídiques del Ciutadà davant l'Administració Pública

En el marc de la relació amb l'Administració Pública (AP), els ciutadans es troben en diverses situacions jurídiques, que es poden classificar en actives i passives.

Situacions Actives:

a) Drets Subjectius:

Són drets plens que té una persona. Poden tenir origen en la Constitució Espanyola (CE), en les lleis, en reglaments, o sorgir com a efectes de concretes relacions jurídiques administratives o entre particulars.

b) Interessos Legítims:

La jurisprudència, però, ha determinat diversos criteris per identificar un interès legítim. En destacaríem dos:

  • Situacions en què l'actuació administrativa causa un perjudici o un benefici directe a l'interessat.
  • Situacions individualitzables, no incloses dins els drets subjectius, en relació amb l'actuació administrativa.

c) Interessos Simples:

Són els interessos que es preveuen que té qualsevol administrat interessat, però que no permeten la intervenció en el procediment administratiu ni la interposició de recursos dirigits a controlar la legalitat de l'acció administrativa.

Situacions Passives: Deures i Obligacions

La càrrega es defineix com la necessitat, per al titular d'un dret, d'exercir una activitat amb l'objectiu de fer eficaç aquell dret (per exemple, provar fets en una sol·licitud).

Els Drets dels Ciutadans: Catàleg de l'Article 35 de la LRJPAC

L'article 35 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú (LRJPAC) estableix un catàleg de drets fonamentals per als ciutadans en les seves relacions amb l'Administració.

1. Concepte General i Particularitats de l'Article 35:

Les particularitats d'aquest article són:

  • Alguns drets només es refereixen als interessats en el procediment administratiu.
  • No recull els principals drets dels ciutadans en el procediment (com iniciar el procediment, participar en la tramitació, obtenir una resolució, etc.).
  • És un recull de facultats per fer més efectius aquests drets.
  • Molts d'aquests drets ja es recollien a l'antiga Llei de Procediment Administratiu (LPA).

2. Els Drets dels Ciutadans davant de l'AP (segons l'Art. 35):

  1. Dret a conèixer, en qualsevol moment, l'estat de la tramitació dels procediments en què es tingui la condició d'interessat i a obtenir còpies dels documents continguts en aquests (art. 35.a).
  2. Dret a identificar les autoritats i el personal al servei de les Administracions Públiques que són responsables de la tramitació dels procediments (art. 35.b).
  3. Dret a obtenir còpia segellada dels documents que presentin, aportant-la juntament amb els originals, així com la devolució d'aquests, excepte quan els originals hagin de romandre en el procediment (art. 35.c).
  4. Dret a utilitzar les llengües oficials en el territori de la seva Comunitat Autònoma (art. 35.d).
  5. Dret a formular al·legacions i a aportar documents (si la persona és interessada) en qualsevol fase del procediment anterior al tràmit d'audiència, els quals hauran de ser tinguts en compte per l'òrgan competent en redactar la proposta de resolució (art. 35.e).
  6. Dret a no presentar documents no exigits per les normes aplicables al procediment de què es tracti, o que ja es trobin en poder de l'Administració actuant (art. 35.f).
  7. Dret a obtenir informació i orientació (art. 35.g).
  8. Dret a l'accés a registres i arxius de les AP en els termes previstos a la CE i en aquesta i d'altres Lleis (art. 35.h).
  9. Dret a ser tractats amb respecte i deferència per les autoritats i funcionaris (art. 35.i).
  10. Dret a exigir les responsabilitats de les AP i del personal al seu servei, quan així correspongui legalment (art. 35.j).

Entradas relacionadas: