Economia: Conceptes Clau i Funcionament

Clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,7 KB

Conceptes Clau d'Economia

Economia: ciència que estudia la producció, distribució i consum de béns (objectes materials) i serveis (immaterials). Dins de l'economia trobam tres tipus d'activitats econòmiques o sectors: primari, secundari i terciari.

  • Béns: objectes materials que s'obtenen del mercat, pagant un preu per ells, satisfent directa o indirectament una necessitat.
  • Serveis: objectes immaterials que s'obtenen del mercat, pagant un preu per ells, satisfent directa o indirectament una necessitat.
  • Llei d'Oferta i Demanda: característica típica del liberalisme econòmic que explica que si hi ha més oferta (productes a la venda) que demanda (productes que es compren), els preus tendeixen a baixar; si passa el contrari, els preus tendeixen a pujar.
  • Sindicats: associacions de treballadors assalariats que tenen com a objectiu principal millorar les condicions laborals que ofereixen els propietaris de les empreses on fan feina i millorar així el seu nivell de vida, realitzant reclamacions mitjançant els seus representants sindicals anomenats delegats. Si les reclamacions no són satisfetes, els sindicats realitzen mobilitzacions com manifestacions i vagues.
  • Globalització: procés de progressiva liberalització dels intercanvis dels béns, serveis, tecnologia, feina i capitals entre els diferents països del món.
  • PIB: valor en diners del conjunt de béns i serveis produïts durant un any en un determinat territori.
  • Economia mundial multipolar: nova relació econòmica entre els països emergents i els països desenvolupats amb economia tradicional que crea una nova situació on hi ha un major nombre de països considerats potències econòmiques (països molt importants) que dona pas a la substitució del G-8 pel G-20.

Ritme de Creixement Econòmic

Molt fort.

Fortaleses dels Països Emergents

  • Països grans i importants econòmicament.
  • Abundància de matèries primeres.
  • Intenció d'exercir de líders a l'economia mundial.
  • Ajuda militar.
  • Actuacions coordinades amb els altres països.

Debilitats dels Països Emergents

  • Gran diferència social.
  • Desenvolupament desigual en el territori.
  • Creixement en sectors determinats.
  • Dependència de les exportacions.
  • No tenen en compte l'impacte negatiu al medi ambient.

Futur dels Països Emergents

  • Salaris justos.
  • Generar mercat interior.
  • Aconseguir major equilibri entre les regions del país.
  • Millorar el medi ambient.
  • Baixos costos laborals.

Agents Econòmics

  1. Persones: intervenen de diferents maneres.

    • Aporten feina a les empreses i l'Estat a canvi d'un salari.
    • Empren el salari per adquirir béns i serveis, invertir els seus estalvis i pagar impostos.
  2. Empreses: produeixen béns i serveis i els distribueixen a canvi de benefici econòmic i pagar impostos a l'Estat.

  3. Estat: tipus d'activitats:

    • Elabora la política econòmica: conjunt de normes que orienten i exerceixen un cert control sobre les activitats econòmiques.
    • Vetlla pel benestar de la societat: produeix i distribueix béns i serveis a partir de:
      • Impostos: recapta de persones i empreses (IRPF, IVA, IBI).
      • Beneficis: producció d'empreses de l'Estat.
      • Feina dels treballadors públics.

Entradas relacionadas: