Economia, Demografia i Agricultura a Espanya i Catalunya

Clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,29 KB

Economia i Demografia d'Espanya

Economia

L’Estat espanyol forma part del grup d’estats més desenvolupats econòmicament del món, amb un predomini clar del sector dels serveis.

El PIB és el cinquè de la UE i el tretzè del món. Espanya es trobava el 2011 en el 13è lloc de la UE 27, amb un PIB per capita del 99% de la mitjana europea.

Pel que fa al desenvolupament humà, Espanya ocupava la vintena posició del rànquing mundial, amb un IDH del 0,863.

La major part del comerç espanyol es fa amb la UE: prop d’un 69% de les exportacions i prop d’un 59% de les importacions.

El problema principal de l’economia espanyola es troba en el mercat laboral, ja que la taxa d’atur és la més alta de tota la UE: el 2013 és del 27,5% de la població activa, amb un atur juvenil del 52%, mentre que la mitjana europea és del 10%, del 8,3% als EUA i del 5% al Japó.

Un altre defecte de l’economia espanyola és des de sempre la inflació elevada, en aquests anys recents, que ha fet que el deute acumulat de l'Estat s’acosti apressadament al 100% del total del PIB.

Pel que fa a la diversificació productiva:

  • 68% del PIB prové dels serveis
  • 17% de la indústria
  • 12% de la construcció
  • 3% de l’agricultura, ramaderia i pesca

És la tercera potència mundial pel que fa a l’entrada de turistes, darrere França i els EUA.

Població

Espanya té uns 46 milions d’habitants, dels quals 5,7 milions són immigrants estrangers (12%). És el cinquè país més poblat després d’Alemanya, França, el Regne Unit i Itàlia.

Clima i Agricultura a Catalunya

Catalunya Humida

Zones amb més de 600 mm de pluja anual.

Inclouen el Pirineu, el Prepirineu i les zones d’alta i mitjana muntanya.

Gràcies a l’abundància de la pluja, es pot prescindir del regadiu.

Les parcel·les són de camp tancat o bocage.

Conreus:

  • Herbacis: es conreen dos o tres cops a l’any. Un cop assecada, l’herba s’emmagatzema a les bordes (petita edificació situada en un prat per guardar l’herba segada quan s’ha assecat). Es destina a menjar pel bestiar.
  • També es conrea el blat de moro pel bestiar.

L’activitat principal és la ramaderia.

Representa el 59% de la producció agropecuària final.

A la muntanya trobem ramaderia extensiva als prats, i a les zones de vall, ramaderia estabulada intensiva (llet i carn).

En termes generals, a Catalunya el bestiar porcí té més importància que el boví.

Catalunya Seca

El riu Llobregat i el seu afluent, el Cardener, estableixen la frontera entre la Catalunya humida i la Catalunya seca.

Zones amb menys de 600 mm de pluja anuals.

Hi trobem els conreus tradicionals mediterranis.

Agricultura: es practica a les zones litorals, prelitorals i de l'interior.

  • Vinya: es troba arreu de la Catalunya seca, encara que predomina en paisatges d’algunes comarques com el Penedès o el Priorat.
  • Cereals: ocupen el 42% de la superfície cultivada. L’ordi i el blat són els més abundants. Es conreen en camps oberts. Predominen a les comarques de la Noguera, la Segarra, l’Urgell i el Segrià.
  • Oliveres: ocupen a Catalunya un 13% de la superfície cultivada i es presenten a les comarques del sud de Catalunya.

Entradas relacionadas: