Educació Especialitzada i Inclusiva: Etapes, Principis i Serveis
Clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,34 KB
Educació Especialitzada: Etapes i Evolució
Etapa inicial (origen dels serveis):
- La consideració de les persones amb diversitat intel·lectual (DI) com un grup singular que necessita una atenció diferenciada.
- La creença en les possibilitats de les persones amb DI i en les conseqüències positives de l'educació. Visió més optimista.
- El creixement d’un interès clarament formatiu, amb objectius educatius i rehabilitadors, per pal·liar les dificultats.
- La idea que l'atenció a aquestes persones és un deure de la societat.
- La idea que l'atenció s'ha de donar on viuen els afectats (dins la societat, no apartats).
Segona etapa (benefico-assistencial):
- Les persones amb DI són objecte d'assistència.
- Els subjectes són reclosos fora dels entorns naturals.
- Es concentren els serveis.
- Les mesures que es prenen són irreversibles.
- En determinats moments, es van considerar les persones amb DI com una amenaça per a la societat.
Tercera etapa (terapèutica rehabilitadora):
- Diagnòstic centrat en el "dèficit”.
- Classificació en categories diagnòstiques basades en el grau de "dèficit". Importància de la psicometria, QI.
- Es considera que les causes estan "dins" del subjecte (internalista).
- Preocupació per la rehabilitació: normalment és el metge qui "prescriu" el que pot i ha de fer el subjecte. Concepte més proper a malalt i amb predomini del dèficit que a pensar en les possibilitats i en què l’educació i la intervenció aporten canvis.
- L'educació és, encara, un "auxiliar" de la teràpia. També hi ha unes conseqüències en el camp educatiu, com per exemple la creació d’un sistema educatiu paral·lel al sistema educatiu ordinari.
Quarta etapa (educativa):
- Reconeixement del dret a l'educació de totes les persones amb DI.
- L’educació vinculada a l’escola i, sempre que sigui possible, a l'escola ordinària.
- Perspectiva de responsabilitat en el mestre, no en l’alumne.
- Model educatiu basat en els ajuts i suports que un alumne necessita per a millorar.
Escola Inclusiva i Serveis de Suport
L'escola inclusiva defensa la necessitat de garantir la igualtat d’oportunitats. Idees clau: vèncer prejudicis i estigmes, compartir currículum comú, espais i dinàmiques, etc.
El sistema educatiu actual segueix els principis de l'escola inclusiva: atenció d’alumnat amb suport educatiu, centres de referència i proveïdors, programes específics...
CREDA: Serveis de Suport Educatiu
Els CREDA (Centres de Recursos Educatius per a Deficients Auditius) ofereixen serveis de suport als centres educatius. El model d’atenció se centra en l’alumnat amb necessitats educatives especials i el seu entorn. Aquesta atenció es concreta en tres grans àmbits: alumnat i famílies, centres i professorat, i zona educativa.
Serveis oferts pels CREDA:
- Atenció logopèdica en l’àmbit escolar.
- Atenció primerenca a alumnes amb deficiència auditiva.
- Acolliment familiar.
- Revisions audioprotètiques de tots els alumnes amb pròtesis auditives...