Educació i Infraestructures a l'Antiga Roma: De Mestres a Aqüeductes
Clasificado en Latín
Escrito el en
catalán con un tamaño de 2,77 KB
Nivells Educatius
Mestres i Etapes Inicials
- Mestre privat (Pedagogus): Al segle II aC, els pares confiaven els seus fills (a partir dels set anys) a un mestre privat.
- Escola o Ludus: Els menys rics, que no podien pagar un mestre privat, enviaven els seus fills a l'escola. Aquesta no era pública, sinó que pertanyia al mestre, i molts pagaven perquè ensenyessin a llegir i escriure.
- Amb el mestre, aprenien a llegir, escriure i comptar.
Diversos Mestres
- Litterator: Ensenyava a llegir i escriure.
- Calculator: Ensenyava a fer comptes.
- Librarius: S'encarregava de l'escriptura dels nens (còpies o transcripcions).
Més de 12 Anys
Nois
A partir dels 12 anys, nois i noies seguien camins diferents. Els nois continuaven els estudis durant tres o quatre anys més amb el grammaticus, qui impartia lliçons de llengua grega i llatina, història i astronomia.
Noies
Les noies eren considerades adultes i aprenien l'ofici de dominae (mestresses de casa) i es preparaven pel casament. Les famílies patricies amb filles podien permetre'ls aprendre a tocar algun instrument, cantar o parlar grec.
Després de l'Escola
Els nois destinats a la vida política, després de l'escola, aprenien la retòrica amb els rhetores.
Material Didàctic
- Escribien sobre la cerae o la tabulae (tauletes de fusta recobertes de cera fosca).
- Per escriure feien servir una canya rígida acabada en punta (stilus o graphium).
- També escrivien amb tinta sobre rotlles de papir (papyrus).
- Nou material d'escriptura al final de l'Imperi Romà: el pergamí i el còdex (que era una nova forma d'enquadernació).
Aqüeductes
Finalitat i Construcció
- Finalitat: Transportar grans quantitats d'aigua.
- Es construïen per a portar aigua potable al poble.
- Construcció: Constava d'un dipòsit inicial i un canal llarguíssim i estret que la conduïa a les ciutats.
- Quan els canals arribaven a les muralles de les ciutats, tota l'aigua es recollia en una cisterna, i aquest dipòsit la distribuïa als edificis i als ciutadans.
Aqüeductes a Tot l'Imperi Romà
Es van construir 11 aqüeductes al llarg de cinc segles, sumant 350 Km. L'aqüeducte més llarg va ser construït al segle II aC per proveir d'aigua Cartago.
Exemples Notables
- Segle I dC: Aqüeducte de Tarragona (Pont del Diable).
- Segle II dC: El de Pineda.