El Pla d'Estabilització i Liberalització Econòmica a Espanya

Enviado por merinfusti98 y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,58 KB

El Pla d'Estabilització que permet l'entrada d'ingressos i l'equilibri en la balança de pagaments, iniciant-se una etapa de gran creixement econòmic:

Pla d'Estabilització i Liberalització Econòmica

Posa en pràctica una sèrie de mesures orientades a controlar la inflació, que consisteixen en:

  • Reduir crèdits
  • Suprimir subvencions
  • Ajustar despeses i ingressos de l'Estat
  • Posar la pesseta en el seu valor real

Es fixa un canvi estable per a la pesseta; es redueix la despesa pública i es congelen els salaris de funcionaris. Es modera el creixement salarial. Es redueix la intervenció de l'Estat en l'economia. Es liberalitzen les importacions i es fomenten les exportacions. Es estimulen les inversions de capital estranger.

Totes aquestes mesures al principi frenen l'economia, però després d'una etapa de recessió, el pla dóna els seus fruits, la facilitat per exportar, l'entrada de turistes i inversions estrangeres corregeixen el desequilibri de la balança de pagaments; l'economia espanyola experimenta un elevat nivell de creixement econòmic.

Planificació Indicativa de l'Economia

Per evitar els desequilibris en el creixement, es posa en marxa des del govern una planificació indicativa de l'economia, mitjançant els plans de desenvolupament. La seva inspirador i comissari és Laureano López Rodó. Cada pla té uns objectius econòmics determinats, les previsions són d'obligat compliment per a les empreses de l'Estat, i indicatives per a les empreses privades. Els plans de desenvolupament pretenen estimular el desenvolupament industrial de zones deprimides mitjançant la creació de pols de desenvolupament. Tota aquesta planificació ajuda però no és la clau del desenvolupament en aquests anys.

Canvi en l'Activitat Econòmica

El puntal de l'activitat econòmica deixa de ser l'agricultura i passa a ser-ho la indústria i una mica menys els serveis. El sector primari es modernitza, milloren les tècniques de cultiu, el camp es mecanitza, creix i es diversifica la producció agrícola i ramadera, la mà d'obra sobrant del camp es dirigeix cap a treballs industrials o emigra cap a països europeus. La concentració industrial augmenta, la meitat de la producció es localitza a Catalunya, Madrid, País Basc. Augmenta la producció de béns de consum, la indústria química, metal·lúrgica i alimentària. L'ús de l'automòbil particular s'imposa davant els transports públics, és la gran expansió de la indústria automobilística. Augmenten la construcció de habitatges a les ciutats.

Entradas relacionadas: