Estructures de Mercat i Mercat Laboral: Guia Essencial
Clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,64 KB
Competència Perfecta
Les empreses són preuacceptadores i funcionen amb el lliure joc de la llei de l'oferta i la demanda.
Competència Imperfecta
No totes les empreses competeixen en igualtat de condicions, sinó que una o algunes exerceixen una influència significativa sobre el preu.
Característiques dels Mercats
- Nombre d'empreses
- Influència sobre el preu
- Diferenciació del producte
- Intensitat de la competència
- Grau de transparència
- Llibertat d'entrada i sortida
Concentració Empresarial
És el procés que acumula en un centre de decisió el capital i la producció d'un conjunt d'empreses. El resultat d'aquesta acumulació s'anomena grup de societats, que tenen com a objectius:
- Major competitivitat
- Crear barreres d'entrada a nous competidors
Fórmules de Concentració
- Compra
- Fusió
- Empresa conjunta
- Participació financera
- Acord
Barreres d'Entrada
Són factors que impedeixen o dificulten l'entrada de noves empreses a un mercat. Les més habituals són:
- Avantatge en costos: Una empresa que produeix més barat que la competència pot oferir preus més baixos.
- Diferenciació del producte: Un producte diferenciat és aquell que els consumidors perceben com a diferent en relació amb els altres similars.
- Inversions de capital: Certs tipus de mercat necessiten inversions tan importants que constitueixen una barrera d'entrada molt difícil de salvar. Exemple: empreses industrials.
Barreres de Sortida
Són els costos que tindrà qualsevol empresa per a abandonar un determinat mercat. Exemple: Un supermercat és fàcil de convertir-lo en un altre negoci.
Mercat de Competència Perfecta (CP)
Es caracteritza per:
- Moltes empreses
- Empreses preuacceptadores
- Mercat no diferenciat
- Forta competència
- Transparència de preus
- Llibertat d'entrada i sortida
Evolució del Mercat de Competència Perfecta
- Creixement:
- Quan els venedors obtenen beneficis extraordinaris, entren en el mercat nous productors o venedors que imiten les empreses ja establertes.
- Saturació:
- Amb l’entrada de nous venedors, augmenta l’oferta del bé i els venedors abaixen els preus per donar sortida als excedents. En conseqüència, els beneficis inicials es redueixen.
- Estancament:
- Algunes empreses abandonen el mercat. Les altres readapten els procediments productius que els permetin continuar en el mercat. Les empreses s’imiten les unes a les altres i els preus tornen a baixar.
- Estabilització:
- Hi ha més empreses que abandonen el mercat i les poques que queden recuperen la clientela i els beneficis. Els ingressos són normals perquè permeten un benefici mínim a l’empresari.
Competència Monopolista
Característiques Principals de la Competència Monopolista
- Moltes empreses: La quota de mercat de cada empresa és petita, però superior a la que tenen les empreses de competència perfecta.
- Diferenciació del producte (barrera d’entrada): Els productes satisfan la mateixa necessitat, però no són substituts perfectes els uns dels altres, perquè hi ha diferents qualitats, dissenys, marques…
Funcionament dels Mercats de Competència Monopolista
A través de la publicitat, les empreses intenten diferenciar els seus productes i així el consumidor paga més del que pagaria pels altres productes. La publicitat és molt creativa i trencadora perquè ha d’aconseguir la fidelitat dels consumidors. Les empreses de competència monopolista d’àmbit local es poden permetre no fer publicitat. Aconsegueixen la diferenciació en el seu sector gràcies a l’habilitat que tenen (boca-orella).
L'Oligopoli
Característiques de l'Oligopoli
- Poques empreses: Unes quantes empreses es reparteixen tot el mercat.
- Mercat homogeni: Els productes d’aquest tipus de mercat satisfan la mateixa necessitat i són intercanviables entre si (productes substitutius perfectes).
- Inversions fortes de capital (barrera d’entrada): La producció de béns i serveis en els mercats amb oligopoli requereixen inversions i tecnologies que només estan a l’abast de les grans empreses.
Funcionament de l'Oligopoli
- Sense col·lusió:
- Les empreses miren de determinar els preus en funció del que esperen vendre i de les possibles reaccions dels seus competidors. Inclouen:
- Polítiques comercials d'anticipació
- Guerres de preus
- Lideratge de preus
- Amb col·lusió:
- Quan les empreses cooperen en comptes de competir entre elles es diu que formen un càrtel. Inclouen:
- Acord de preus
- Repartiment de mercat
El Monopoli
En un mercat monopolista, una única empresa cobreix tota la demanda i gaudeix de capacitat plena per a decidir quant produeix i a quin preu.
Barreres d'Entrada del Monopoli
L’origen d’aquest mercat són les barreres d’entrada que té:
- Accés en exclusiva a un recurs
- Exigència dels drets legals
- Naturalesa del servei prestat
- Avantatges en costos
El Mercat de Treball
El salari és la remuneració del treball prestat per compte d'altri. En el mercat de treball, a diferència del mercat de béns i serveis, les empreses actuen com a demandants de treball i les famílies com a oferents.
El mercat de treball arriba a l’equilibri en un nivell de salaris tal que la quantitat de treball ofert pels treballadors coincideix amb la demandada per les empreses. Aquest salari s’anomena salari d’equilibri.
Factors que Influeixen en l'Oferta de Treball
- Característiques de la població
- Nivell de salaris (si pugen els salaris, puja l'oferta)
Factors que Influeixen en la Demanda de Treball
- El preu del bé o servei produït (si puja el preu, puja la demanda)
- La productivitat dels treballadors
- El nivell de salaris (si pugen els salaris, baixa la demanda)
El Mercat de Treball Imperfecte
El mercat de treball funciona de manera imperfecta d’acord amb dos factors principals:
- La intervenció del mercat de treball
- El fet que el treball és un bé diferenciat, no homogeni
La Intervenció en el Mercat de Treball
El treball no fluctua lliurement, sinó que està intervingut per raons d’interès públic. Alguns exemples són:
- El Salari Mínim Interprofessional (SMI): Es fixa i s’actualitza cada any pels governs per a garantir una vida digna i per evitar els abusos per part de les empreses.
- Els Salaris Mínims (per conveni): S’acorden per sindicats i empreses en els convenis col·lectius segons el tipus de professió.
El Treball com a Bé Diferenciat
Existeixen una sèrie de factors que expliquen les desigualtats salarials; unes són objectives, altres subjectives i n’hi ha d’ètica dubtosa. Aquests factors inclouen:
- Diferència en el capital humà
- Diferències compensatòries
- Diferències en el talent o habilitats
- Salaris d’eficiència
- Discriminació