L'Expansió i Política dels Reis Catòlics

Clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,74 KB

La política dels Reis Catòlics

Ferran i Isabel van aconseguir la pacificació interna dels seus regnes i van reforçar l’autoritat del poder reial.

Els aspectes fonamentals de la seva política van ser els següents:

  • A Castella van nomenar corregidors, que eren funcionaris que imposaven les decisions dels reis als municipis.
  • Van fundar el Tribunal de la Inquisició el 1478 per lluitar contra les heretgies. Aquesta institució va crear un clima de terror i d’intolerància religiosa que culminà amb l’expulsió dels jueus de la Península el 1492.
  • Van crear també la Santa Hermandad, que es va dedicar a perseguir els delictes comesos al camp. Ben aviat va ser coneguda pel rigor de les penes que imposaven.
  • Van impulsar una política d’expansió territorial.

L’expansió territorial peninsular i extrapeninsular

Els Reis Catòlics van voler unir la resta dels territoris peninsulars sota la seva corona i per això van dur a terme una política d’expansió territorial conquerint el regne nassarita de Granada (1492) i el regne de Navarra (1515), que va quedar incorporat a Castella, a més d’una política d’enllaços matrimonials amb Portugal (i altres regnes exteriors a la península).

El 1492 van conquerir Granada, que era l’últim regne musulmà de la Península. A més, van prendre les illes Canàries, adquiriren territoris al nord d’Àfrica i l’any 1512 es va incorporar a Castella el regne de Navarra. També finançaren l’expedició de Colom a la recerca d’una nova ruta a les Índies, que va suposar el descobriment d’Amèrica i la creació d’un imperi a les noves terres.

La política exterior i les aliances europees

Els Reis Catòlics també van desenvolupar un paper important en la política internacional en dues direccions:

  • Al Mediterrani: Amb la conquesta del regne de Nàpols per frenar les ambicions expansionistes franceses i l’ocupació de places del nord d’Àfrica per frenar els barbarescos.
  • Cap a l’Atlàntic: Establint les bases del futur imperi castellà amb la consolidació de la sobirania sobre les illes Canàries.

En política internacional, els Reis Catòlics van dissenyar una xarxa d’aliances amb Anglaterra, Portugal i el Sacre Imperi amb l’objectiu d’aïllar el seu màxim rival a Europa: França. Van mantenir l’imperi aragonès al Mediterrani i el van ampliar amb la conquesta de Nàpols el 1503.

Entradas relacionadas: