Fenòmens Geològics: Terratrèmols, Tsunamis i Volcans
Enviado por Marc Serrano y clasificado en Geología
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,94 KB
Sismogrames i Detecció de Terratrèmols
Els sismogrames són registres de les vibracions del sòl. La seva sensibilitat permet detectar terratrèmols molt dèbils que passen desapercebuts per a les persones.
Magnitud i Intensitat dels Terratrèmols
La magnitud d'un terratrèmol és la quantitat d'energia que allibera. Es mesura amb l'escala de Richter.
La intensitat d'un terratrèmol és la mesura dels seus efectes. S'ha mesurat amb l'escala de Mercalli i a Europa amb l'escala EMS.
Tsunamis: Formació i Impacte
Un tsunami és un conjunt d'ones d'enorme volum originades en elevar-se bruscament una gran massa d'aigua del fons del mar.
Com s'Origina un Tsunami
- En la zona de subducció, la litosfera oceànica s'introdueix cap a l'interior terrestre. Un extrem de la placa superior queda travat, és arrossegat cap avall i va acumulant-s'hi tensió.
- L'alliberament brusc d'aquesta tensió genera el terratrèmol. El fons marí s'eleva sobtadament, com a conseqüència un enorme volum d'aigua de l'oceà és desplaçat cap amunt.
- Les ones generades pel desplaçament de l'aigua cap amunt es propaguen en totes les direccions. La distància entre dues crestes successives pot ser de 200 km, de manera que el volum d'aigua de cada ona és enorme.
- En apropar-se a la costa, el fons marí frena l'ona, redueix la seva velocitat i es produeix l'efecte d'amuntegament. L'ona s'estreny i s'eleva. Pot arribar a desenes de metres d'altura.
- L'ona del tsunami pot penetrar alguns quilòmetres terra endins i de vegades trenca edificis. Després de la primera ona poden venir d'altres més grans. El fenomen pot durar unes quantes hores.
Conseqüències dels Tsunamis
- Mou un enorme volum d'aigua: A diferència de les ones produïdes pel vent que afecten només la capa superficial, els tsunamis mouen l'aigua des de la superfície fins al fons.
- Es propaga amb poca pèrdua d'intensitat: Per la qual cosa els seus efectes arriben a zones molt distants.
- Sol produir-se una retirada del mar: Minuts abans de l'arribada de les grans ones.
Erupcions Volcàniques: Tipus i Perills
Tipus d'Activitat Volcànica
- Activitat efusiva: La lava és poc viscosa i surt del cràter amb suavitat.
- Activitat explosiva: La lava és molt viscosa, se solidifica i obstrueix els conductes de sortida.
Perillositat Volcànica
La perillositat volcànica pot deure's a:
- Emissió de gasos tòxics.
- Formació de núvols ardents o fluxos de piroclasts.
- Explosions que acompanyen l'erupció.
- Colades de fang o lahars.
- Colades de lava.