Formació i Relleu de Serra Morena i les Serralades Bètiques
Clasificado en Geología
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,38 KB
Rocam i Vegetació de Serra Morena
El rocam és paleozoic, de color fosc, igual que la vegetació d'estepa. El nom li ve d'aquestes dues característiques. Les serres més destacades són la Madrona, Los Pedroches i Aracena.
La Depressió del Guadalquivir
Després del pas de Serra Morena, trobem la Depressió del Guadalquivir, travessada pel riu Guadalquivir. És paral·lela a les Serralades Bètiques i es troba entre Serra Morena i l'oceà Atlàntic.
Formació de la Depressió
- Inicialment: Oberta al mar.
- Posteriorment: Es va convertir en un llac litoral o albufera.
- Finalment: Per rebliment, en maresmes pantanoses.
Es va omplir amb argiles, calcàries i margues marines. El relleu forma camps suaument ondulats; quan sorgeixen els mantells de calcària, es formen taules i tossals testimoni o turons.
Les Serralades Bètiques
El perfil acaba amb les Serralades Bètiques. És una gran serralada que va des de l'Estret de Gibraltar fins al Cap de la Nau, i des de la costa alacantina fins a la Depressió del Guadalquivir. Són dos sistemes muntanyosos separats per una depressió.
Serralada Penibètica
La serralada Penibètica voreja la costa. Va formar-se a l'era terciària a causa del rejoveniment de l'antic Massís Beticorifeny. Està formada per materials paleozoics i el relleu conté els cims més elevats de la Península Ibèrica a Sierra Nevada: el Mulhacén (3.479 m).
Serralada Subbètica
La serralada Subbètica es troba a l'interior. Va formar-se a l'era terciària a causa del plegament de materials secundaris dipositats per la mar a la fossa bètica quan la placa africana es va acostar a la ibèrica. Aquests materials eren alternativament durs (calcàries) i tous (margues), per tant, quan van plegar-se, van originar mantells de corriment i d'encavalcament, és a dir, desplaçaments horitzontals de materials a una distància considerable del lloc d'origen. Les serres més destacades d'aquesta serralada són Grazalema, Guadix i Cazorla.
Depressió Penibètica
La depressió penibètica, entre les serralades Penibètica i Bètica, es troba fragmentada en diverses depressions menudes (foies de Ronda, Antequera, Guadix i Baza). Va omplir-se amb materials terciaris, que van donar lloc a un paisatge de badlands, ja que el clima era àrid.