Gestió de Riscos Naturals: Volcans, Allaus i Retroalimentació Ambiental

Clasificado en Geología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,63 KB

Conceptes Clau en Geologia i Medi Ambient

Allau

Una allau és una massa de neu que cau i es precipita avall pel vessant d'una muntanya. Metafòricament, la paraula també és utilitzada per descriure una acumulació de fets en un moment determinat.

Volcà

Un volcà és una estructura geològica per la qual emergeix magma de l'interior de la Terra que, en sortir a l'exterior, es converteix en lava (roca fosa) a causa de la pèrdua de gasos.

Predicció de Fenòmens Volcànics

Anticipació i Estudi de les Erupcions

La predicció volcànica consisteix a anticipar-se a un fenomen volcànic i estudiar-lo. Es basa en l’estudi dels fenòmens precursors que són conseqüència de l’ascensió del magma:

  • Sismes i sorolls: Augmenten quan l’erupció s’aproxima. Els hipocentres són cada cop més superficials i indiquen la posició del magma.
  • Fumaroles: Apareixen abans de l’erupció o augmenten la seva activitat si ja existeixen.
  • Deformació del terreny: L’ascensió del magma provoca elevacions del terreny.
  • Emissió de cendres: Petites columnes de piroclasts precedeixen l’erupció més intensa.
  • Tremolors volcànics: Vibracions del terreny provocades pel desplaçament del magma i l’ebullició de les aigües termals.
  • Altres alteracions: Com l'augment en el flux de calor volcànic i variacions geomagnètiques i gravitatòries.

Gestió de Riscos: Mesures Preventives

Minimització de Danys per Erupcions Volcàniques

Les erupcions volcàniques no es poden controlar, però sí que es poden minimitzar els riscos. La gestió de riscos volcànics es basa en tres aspectes fonamentals:

  • Cartografia de riscos i ordenació territorial: Cal estudiar la vulnerabilitat de l’entorn del volcà i elaborar una cartografia de riscos. Per minimitzar-los, caldrà fer una ordenació del territori per evitar l'ocupació de les àrees de risc, com són les valls i les zones més pròximes al cràter.
  • Estudi de fenòmens precursors: Cal fer un seguiment continuat del volcà, que en el millor dels casos, implica establir un observatori permanent.
  • Elaboració de plans d’evacuació: Cal elaborar protocols d’actuació per quan es produeixi una erupció. Això permetrà evacuar la zona de forma ordenada, minimitzant els riscos per a la població.

Mesures Preventives Generals

Les mesures preventives generals per a la gestió ambiental inclouen:

  • Planificació i ordenació territorial
  • Incentius econòmics
  • Legislació ambiental
  • Educació ambiental

Dinàmica de Sistemes: Bucles de Retroalimentació

Tipus de Bucles en Sistemes Complexos

Quan un diagrama de relacions es tanca, formant un cicle on la sortida afecta l'entrada, s'anomena bucle de retroalimentació o feedback.

  • Bucles Positius: Les variables augmenten o disminueixen sense control (es caracteritzen per un nombre parell de signes negatius en el bucle).
  • Bucles Negatius: Les variables s’autoregulen, tendint a l'equilibri (es caracteritzen per un nombre senar de signes negatius en el bucle).

Mesures Correctores Ambientals

Correcció de Conflictes Ambientals

Les mesures correctores són aquelles que, un cop provocat un conflicte ambiental, tendeixen a corregir-lo.

Entradas relacionadas: