Glossari de conceptes econòmics i sectors d'activitat
Clasificado en Geografía
Escrito el en
catalán con un tamaño de 2,89 KB
Conceptes fonamentals d'economia
- Lliurecanvisme: Política econòmica basada en el lliure intercanvi: no es limiten les importacions.
- Proteccionisme: Política econòmica dirigida a protegir l'economia d'un estat, defensant els seus productes de la competència estrangera.
- BRIC: Acrònim internacional per a designar el Brasil, Rússia, l'Índia i la Xina, grup d'estats amb una gran extensió territorial, població elevada, recursos naturals i creixement econòmic.
- PIB: Valor total dels béns i serveis d'un país produïts en un any.
- Borsa: Mercat on es negocia públicament la compra i venda de matèries primeres, accions, productes financers...
- Valor afegit: Valor econòmic que adquireixen els béns i els serveis en ser transformats durant el procés productiu. VAN (té en compte les amortitzacions) i VAB (no les té en compte).
- Bo del tresor: Títol de deute emès per un govern amb la promesa de tornar els diners obtinguts en préstec més uns interessos al llarg d'un període fixat.
- Ingrés nacional brut: Valor total dels béns i serveis produïts en un any pels ciutadans (PNB).
Sectors de l'activitat econòmica
Sector primari i recursos naturals
- Sector primari: Conjunt d'activitats econòmiques dedicades a l'obtenció de productes procedents del medi natural que esdevenen matèries primeres.
- Monoconreu: Conreu en un territori determinat i de manera exclusiva, o majoritària, d'una sola espècie.
- Revolució verda: Conjunt de canvis en el tipus de conreu i en la tecnologia utilitzada introduïts en l'agricultura de diversos països subdesenvolupats als anys 60-80.
- Mola de peix: Gran quantitat de peixos que es desplacen plegats.
- Fitoplàncton: Conjunt d'organismes vegetals que viuen al mar i formen part del plàncton.
- Calador: Lloc amb pesca abundant on es llancen i es calen arts de pescar.
Sectors secundari i terciari
- Sector secundari: Conjunt d'activitats dedicades a transformar les matèries primeres. Els dos grans subsectors són la indústria i la construcció.
- Intangible: Que no es pot tocar.
- Sector terciari: Sector econòmic integrat per les activitats relacionades amb la prestació de serveis.
Indicadors de rendiment
- Rendibilitat: Relació que hi ha entre els diners invertits en una activitat econòmica i els guanys que genera l'activitat.
- Productivitat: Relació entre la producció obtinguda i tots els factors utilitzats per obtenir-la.