Grècia Antiga: Guerres, Democràcia, Societat i Cultura

Clasificado en Griego

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,75 KB

Guerres Mèdiques: Conflictes entre Grecs i Perses

En aquestes guerres es van enfrontar els grecs contra els perses, des de l’any 492 aC fins al 449 aC. Van ser causades per la rebel·lió de les polis gregues de l’Àsia Menor contra l’expansió persa. Es van distingir dues Guerres Mèdiques:

  • Primera Guerra Mèdica. Durant aquesta guerra va tenir lloc la batalla de Marató, l’any 490 aC. Els grecs van guanyar aquesta batalla gràcies als soldats atenesos.
  • Segona Guerra Mèdica. Deu anys després de la batalla de Marató, els perses van començar a avançar pel litoral de la regió de la Tràcia.

Atenes i la Democràcia: El Govern del Poble

A Atenes, entre els segles VI aC i V aC, va néixer la democràcia, un sistema polític que, en grec, significa 'govern del poble'.

La Vida a Grècia: Societat i Estructura Social

La Societat Grega

La societat atenesa estava dividida, bàsicament, en dos grups:

  • Ciutadans: podien ser rics o humils. Gaudien de tots els drets i podien participar en la vida política.
  • No ciutadans: es dividien en dones, metecs i esclaus.

    Dones

    Tant si eren riques o si eren humils, no tenien cap tipus de dret: no podien intervenir en la vida política i restaven sempre sota la tutela del pare o el marit. No sortien gaire de la llar i si ho feien solien anar acompanyades. La seva única obligació era casar-se i tenir fills.

    Metecs

    Eren els estrangers, que solien dedicar-se al comerç i les manufactures.

    Esclaus

    Eren propietat de la família o la persona per la qual treballaven. Solien treballar al camp o en les tasques domèstiques.

Centres Principals de la Ciutat Grega: Àgora i Acròpoli

L'Àgora

L’àgora era la plaça central de qualsevol ciutat grega; era on hi havia el mercat, on es desenvolupava la vida pública, on la gent aprofitava per conversar, per sentir les últimes notícies, etc.

L'Acròpoli

Acròpoli vol dir 'ciutat' (polis) 'alta' (acro) i, com el seu nom indica, estava situada a la part més alta de la ciutat.

Tenia dues funcions, una de defensiva i una de més important, la religiosa, ja que és on hi havia els temples principals i on es desenvolupava la vida religiosa de la ciutat.

Cultura Grega: Religió i Creences

La Religió Grega

La religió a Grècia era politeista, és a dir, adoraven diversos déus. També era una religió antropomorfa, els seus déus tenien forma i sentiments humans.

Cultura Grega: Art i Arquitectura

Escultura Grega

La disciplina artística en què més van destacar els grecs va ser l’escultura. Les figures que més representaven eren déus i herois i els materials principals amb què treballaven eren el marbre i el bronze.

L’escultura grega es divideix en tres períodes clarament diferenciats: l’arcaic, el clàssic i l’hel·lenístic.

Arquitectura Grega: Els Temples

Cada temple es dedicava a una divinitat i es creia que la divinitat hi residia. Les cerimònies es feien a l’exterior del temple.

La majoria dels temples grecs estaven dividits en tres parts:

  • El pronaos: sala delimitada per columnes, que constituïa l’entrada del temple.
  • El naos: espai, situat al centre de l’edifici, on hi havia l’escultura de la divinitat.
  • L’opistòdom: sala situada a la part posterior, era on es guardaven les ofrenes, el tresor i els objectes de culte. Només els temples més importants tenien aquesta sala.

Entradas relacionadas: