Història de Barcino: Fundació, Urbanisme i Estructures

Clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,99 KB

Barcino

La ciutat Barcelona va ser fundada entre l'any 15 i l'any 5 AC, en l'època de l'emperador August. Després de vèncer els càntabres i els asturs, va projectar la reestructuració del nord-est de la península ibèrica i va fundar Bàrcino, territori molt productiu. Entre la costa i la serra de Collserola i entre els rius Besòs (Baetulo) i Llobregat (Rubricatus). Ubicada sobre el traçat de la Via Agusta, carretera que enllaçava Roma amb tot el litoral mediterrani de la Península. La ciutat va rebre l'estatus de colònia, amb el nom Colònia Iulia Augusta Faventia Paterna Barcino. Barcino va ser construïda amb traçat urbanístic de colònies romanes. La ciutat tenia planta rectangular, amb angles retallats, i una extensió d'unes 10 hectàrees, delimitada per muralles amb torres i quatre portes. D'aquestes portes, dos carreteres principals, Cardo Maximus i Decumanus Maximus. A l'encreuament hi havia el fòrum, situat a l'angle nord-est de l'actual plaça Sant Jaume. Al voltant del fòrum, quadrícula de carrers secundaris, cardines i decumani minores, bastant amples i amb clavegueres. Bàrcino no va tenir mai la població ni el poder de Tarraco, per tant tampoc es van construir els magnífics edificis. Però gaudia d'un fòrum on s'alçava un gran temple dedicat a l'emperador August, finals s. I AC. Edifici de planta rectangular, envoltat de columnes decorades amb capitells d'estil corinti, es conserven quatre. Estava construït damunt d'un suport, pòdium. Sota la plaça del Rei i voltants, restes de cases senyorials romanes, algunes amb bonics mosaics, de comerços d'aliments i petites indústries de transformació. Convé destacar una bugaderia (fullonica) i un taller de tintatge (tonctoria). Una altra indústria és una factoria de salaó i garum. Al costat d'aquesta hi havia una instal·lació vinícola.

Muralla i Portes

La muralla que envoltava Bàrcino va ser construïda al segle I AC. No tenia finalitat defensiva, sinó de prestigi, i per això no fou gaire fortificada. Canvi al segle IV DC, nova muralla amb 76 torres. No es conserva sencera, ja que en època medieval va ser aprofitada per la construcció de diverses cases i palaus, però es poden veure restes, hi ha un angle de la muralla, i també l'única torre amb forma octaèdrica. Les portes que donaven accés a la ciutat eren quatre. Tenien un pas central per a carros i mercaderies i dos laterals per als vianants. Es pot veure la porta Praetoria a la plaça Nova.

Aqüeducte i Via Sepulcral Romana

Barcino disposava d'un aqüeducte d'aigua de les fonts del Besòs, aquest aqüeducte es doblava en arribar a la ciutat. A l'actual plaça de la Vila de Madrid, hi ha la Via Sepulcral Romana, que era un vial secundari a banda i banda, entre s. I i III DC, s'hi enterraven persones de les classes populars. S'han trobat una gran quantitat de monuments funeraris, ares, esteles, i sobretot cupes, caixes de pedra semicilíndriques amb espai reservat per posar-hi inscripcions en memòria del difunt.

Entradas relacionadas: