Impressionisme: Característiques, Tècniques i Influències

Clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,3 KB

Impressionisme: Característiques i Tècniques

Els Colors

Teoria dels colors: Aplicació de teories científiques (Chevreul, Rood) sobre colors primaris i complementaris.

Coloració de les ombres: Les ombres són espais acolorits del complementari corresponent, eliminant el clarobscur i diluint el dibuix en traços lleugers.

Colors purs, clars i lluminosos: Només Renoir va emprar el negre.

Pinzellada solta: Taques pastoses i gruixades.

Juxtaposició de colors clars: Es fusionen a la retina de l'espectador.

Colors industrials: Més varietat i més vivesa.

Captar l'Efímer de la Realitat

Plasmació de la llum: Es recomponen els colors en sensació lluminosa (els objectes només es veuen perquè la llum hi incideix).

Aparences successives: Repetir el mateix tema amb canvis d'il·luminació cromàtica, intensitat solar o espessor de la boira (relació espai, temps i llum).

Sortida a l'aire lliure (plein-air): Es pinta en espais oberts per a reproduir els colors en estat pur i les variacions de la llum, el que condiciona els temes.

Tema principal el paisatge: Escenes de la natura i escenes urbanes que demostren l'interès per les coses quotidianes.

Pinzellades ràpides i enèrgiques.

Composició

Diversitat d'enquadraments: Influència de la fotografia.

Multitud de punts de vista.

Distribució lliure de volums i llums.

Nit Estrellada de Van Gogh: Significat

El paisatge provençal va ser l'element que Vincent Van Gogh va fer servir per expressar la seva lluita íntima que acabaria amb el seu suïcidi, el juliol de 1890. Va arribar a la regió al febrer de 1888, buscant nous camins per la seva pintura; va patir una greu crisi nerviosa el desembre següent i va acceptar l'internament a l'asil psiquiàtric de Saint Paul de Meusole, prop de Saint-Rémy, on va passar un any; a la sortida va tornar al Nord de França on es va suïcidar, dos mesos després.

La natura i l'agricultura no solament li serveixen per expressar la seva percepció d'un món primordial i pur, diferent de la realitat moderna contaminada, sinó també el seu drama religiós. L'artista pinta buscant consol i deixant aquí de costat els assumptes tradicionalment usats, que són els extrets de l'Escriptura. Olivera, xiprer, camp i cel, això és, els elements de la natura, són les limitades eines formals que Van Gogh explota per donar cos al seu estat d'ànim. Alhora les estrelles, llunyanes, misterioses, dinàmiques, i el firmament, que no té límits i és el lloc de Déu, li serveixen per expressar l'anhel religiós de forma innovadora, amb un element de la natura; el pintor, a una de les seves cartes, diu cercar una pintura que pugui donar consol, però sense tornar al romanticisme o a les idees religioses.

Models i Influències de l'Impressionisme

Models: Delacroix, Goya, realisme (centrar-se en la realitat), Courbet.

Influències: Expressionisme (ús expressiu del color per reflectir l'estat d'ànim), Fauvisme (Matisse).

Entradas relacionadas: