John Locke: Estat de Natura, Drets Naturals i Pacte Social

Clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,94 KB

L'Estat de Natura segons John Locke

Tota persona, de forma primitiva, viu en el que es coneix com l'estat de natura. Aquest estat es caracteritza per la llibertat, però aquesta llibertat la tenim limitada perquè no ens permet destruir-nos a nosaltres mateixos ni als altres.

La Llei Natural i els Drets Fonamentals

L'estat de natura està sotmès a la llei natural, una sèrie de lleis d'origen diví que existeixen des que vam néixer, però que també hem de complir seguint la raó. Aquesta raó ens diu que els altres tenen els mateixos drets, de manera que ningú pot atemptar contra ells. Els drets naturals fonamentals són:

  • El dret a la vida.
  • El dret a la llibertat.
  • El dret a la propietat privada.

A la llei natural s'hi afegeix un quart dret: el de defensar aquests drets.

De l'Estat de Natura a l'Estat de Guerra

Locke admet que de vegades ens deixem endur per les nostres passions i no actuem segons la raó, cosa que fa que l'estat de natura no sigui ideal. És en aquest punt quan s'entra en l'estat de guerra, quan algú incompleix una llei natural i es posa en guerra contra tota persona.

Aquest estat es descriu com un estat de violència constant, on hi ha una enemistat entre tothom. Això fa que hi hagi una responsabilitat de totes les persones a castigar el causant. En aquest punt, podem relacionar aquest estat de guerra amb el que diu Hobbes, on es considerava que totes les persones vivien en un estat de guerra permanent.

Locke afegeix dos drets més: el de jutjar i el de castigar, però amb la condició que els càstigs hagin de ser proporcionals al delicte.

El Pacte Social i la Constitució de l'Estat Civil

Per evitar la imparcialitat i que el procés sigui injust, Locke proposa la constitució d'un estat civil. Aquest es forma a través del pacte social, que exigeix el consentiment explícit de tots els membres a l'hora de formar la comunitat.

Aquest pacte garantirà la protecció per part del govern dels drets naturals. No obstant això, en cedir aquests drets, els individus hauran de renunciar al seu dret de protecció dels drets naturals i se'ls cediran al governant.

La Divisió de Poders i el Rol del Govern

Locke recomana que es faci la divisió de poders perquè així el poder no es corrompi fàcilment. Aquests poders són:

  • Legislatiu: Encargat de crear les lleis.
  • Executiu: Encargat d'aplicar les lleis.
  • Federatiu: Encargat de les relacions exteriors (guerra i pau).

Així doncs, la tasca principal del governant serà la de vetllar pel benestar social de tota la comunitat.

Entradas relacionadas: