Justícia: Ètica, Legalitat i Tipus

Clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,71 KB

Justícia: Ètica, Legalitat i Tipus

1. Sentits del Terme "Justícia"

Justícia com a terme ètic: Principi o valor fonamental com a ideal. És atribuïble a persones, accions o normes i implica imparcialitat i equitat.

Justícia com a terme jurídic (com a legalitat): Conjunt de normes i regles que regulen les relacions entre persones i institucions. Autoritzen o prohibeixen certes actuacions. En aquest sentit, és una realitat objectiva.

2. Diferents Classes de Justícia

  • Justícia legal: S'aplica a persones obligades a complir certs deures cívics. Es tracta del compliment de la llei.
  • Justícia distributiva: Es refereix als principis que regulen la distribució dels béns que posseeix una comunitat. Consisteix a distribuir les càrregues i els béns comuns entre les persones en proporció als seus mèrits, capacitats i necessitats. Ser equitatiu no vol dir tots iguals sinó en proporció.
  • Justícia commutativa: Regula les relacions i les transaccions entre els individus. Es refereix a la igualtat o proporció que hi ha d'haver entre les coses quan són objecte de donació o d'intercanvi. S'aplica a tractes comercials (és una justícia igualadora).
  • Justícia social: Expressa les exigències ètiques de la justícia. Conjunt de normes, principis o decisions que porten a compensar els sectors socials menys afavorits.

3. Tot el que és Legal és Just?

Bo i legal no sempre coincideixen i de vegades la justícia entesa com a terme jurídic (legalitat) i com a terme ètic (moralitat) són conceptes contraris: una llei pot ser injusta i un comportament just pot ser il·legal.

No totes les lleis són justes, en el sentit de bones.

Les lleis, doncs, s’han d’obeir sempre? O a vegades és més ètic (just) desobeir una llei?

- La pena de mortéscompletament legal

en algunspaïsos o estats (masses), peròpotdistingir-se que no és legítima en cap. Mai ni sota capconcepteningúpot aplicar la pena de mort a un altre home, per moltjutge que sigui i per molt que en determinats

estats o nacionssigui legal.

-Son  legalselssousdelsdirectiusbancaris, i del sistema financer en general o d'altressectorsperò…..

_les lleissegregacionistesdeSud-Africa

-Mai serà legal expropiar un Supermercat, que atenta contra els drets dels treballadors i especula amb els principis més bàsics.
-Mai serà legal, que a un poble, o una ciutat, la gent agafi i per les seves pròpies mans expropiï un edifici buit, o unes terres, per treballar-hi.

-No és legal un referèndum unilateral d'independència

Entradas relacionadas: