Lesions i ferides: tipus i tractament

Clasificado en Medicina y Ciencias de la salud

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,35 KB

A la LUXACIÓ el múscul o articulació es separa i no torna, encanvi a L'ESQUINÇ, l’articulació es separa i torna.


HIPOTÈRMIA és quan hi ha en descens involuntari a la temperatura corporal (per sota dels 34º).


CONGELACIÓ, està causada per un dany localitzat a la pell o als teixits, causat per fred extrem. és més visual a les extremitats.


INSOLACIÓ: Esgotament per deshidratació, causat per un augment de temperatura de més de 10 minuts.


FERIDA LOCAL: Té afectació d’estructures i/o infecció i/o dificultat a la cicatrització.


FERIDA GLOBAL: Poden tenir hemorràgies, infecció generalitzada, el tètan o xoc.


XOC: És una energía mèdica i la pèrdua del volum circulant o intervascular. El cor no bomba tanta quantitat de sang i es produeix una disminució del caval cardíac.


TRAUMATISME: És una lesió fisica causada per un agent extern. Normalment és de l’aparell locomotor. Podem trobar-hi 3 tipus:


- Luxació: Quan el múscul o articulació separa i no torna. La luxació pot ser muscular (distanció muscular i rampes) o articular (parcial o total).
- Fractura: Perdua de la continuitat de l’os afectat.
- Esquinç: És quan l’articulació es separa i torna a lloc. Hi ha tres graus. Els 3 tipus de traumatismes causen dolor i inflamació.


FERIDA: És una lesió on hi ha pèrdua de continuïtat de la pell o mucoses, causat per uns força externa. Hi ha 4 tipus de ferides.
- INSISES: Produïdes per un agent tallant, vores definides i netes. Molt sagnants.
- PUNXANTS: Produïdes per un agent allargat i punxant, profundes i amb vores definides.
- CONTUSES: Produides per un xoc o impacte violent. La ferida te vores aixefades, sagnen molt i tenen irregularitats.
- ABRASIVA: Produïdes per la fricció amb neu, herba, durant caigudes o fricció, amb la corda d’escalada…


5 COSES QUE DETERMINEN EL GAU D’AFECTACIÓ D’UNA FERIDA
- Profunditat: Afecta a la capa interna de la pell, altres teixits i/o òrgans interns.
- Localització: Afecten extensament a les mans, orificis naturals o ferides punxants al tòrax, a l’abdomen o circulacions.
- Extensió
- Ferides brutes i/o presència de cossos extranys
- Ferides amb hemorragia
- Ferides no tractades

Entradas relacionadas: