Llibertat, Determinisme i Procés d'Hominització
Clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,32 KB
Determinisme i Indeterminisme
Quan parlem de llibertat, ens referim a la capacitat de la voluntat humana per actuar en la direcció escollida i per triar en quina direcció volem actuar. Per això, els éssers humans ens sentim responsables de les nostres accions. Però aquesta caracterització de la llibertat ha estat discutida pel determinisme. El determinisme diu que tots els esdeveniments de l'Univers tenen una causa. Així doncs, el determinisme ha semblat incompatible amb la llibertat. D'aquí ve el problema de la llibertat: si el determinisme és vertader, la llibertat és il·lusòria. Per contra, si el determinisme és fals, la llibertat no és il·lusòria.
Procés d'Hominització
La nostra espècie és fruit de l'evolució, el resultat d'un conjunt de mutacions sotmeses a la selecció natural. El procés d'hominització és el conjunt de transformacions morfològiques, anatòmiques, fisiològiques, psicològiques i socials que esdevingueren durant el procés d'evolució.
Etapes del Procés d'Hominització
Fa 5 milions d'anys, hi havia el nostre avantpassat comú, primat arborícola, amb visió binocular i destresa manual adaptada. Es va produir una sequera, de manera que van haver de viure en zones descobertes. Els primats que van desenvolupar la posició erecta van sobreviure més fàcilment, perquè podien veure des de lluny els enemics. Els primers homínids, els australopitecus, ja caminaven drets per la sabana africana. Les mans es van capacitar per fabricar utensilis. Un dels primers representants del gènere Homo era Homo habilis, que era capaç de fabricar utensilis de pedra per caçar. Va portar a l'aparició de l'Homo erectus, que coneixia la manera d'encendre el foc i conservar-lo. A partir de l'Homo ergaster va aparèixer l'Homo sapiens, amb mandíbula reduïda, front vertical, capacitat cranial d'uns 1.400 cm³. Va desenvolupar un llenguatge abstracte i va practicar el culte als morts.
Trets Fonamentals del Procés d'Hominització
- Modificacions corporals.
- Fabricació d'eines.
- Llenguatge i intel·ligència.
- Relació social.