Metodologies d'Ensenyament d'Atletisme: Tradicional vs. Comprensiva
Clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,02 KB
Metodologies d'Ensenyament d'Atletisme
1. Metodologia Tradicional en l'Ensenyament d'Atletisme
Aquesta metodologia repeteix exercicis de forma analítica i, a vegades, global, perquè l'alumne imiti de forma estereotipada un model tècnic biomecànicament contrastat. Aquesta forma d'ensenyament no atén a la diversitat de l'alumnat, sinó que va dirigida als millor dotats físicament o als més desenvolupats biològicament. Només utilitza el joc de forma complementària dins de la sessió, fent-ho poc atractiu per a la majoria dels alumnes.
2. El Joc com a Mitjà Fonamental en la Metodologia Comprensiva
El mitjà fonamental és el joc, exagerant els aspectes tàctics i reduint les exigències tècniques, perquè l'alumne comprengui la tàctica.
3. Claus de l'Enfocament Comprensiu Aplicat a l'Atletisme
Almond assenyala les claus de l'enfocament comprensiu aplicat a l'atletisme:
- L'atletisme no ha de ser dominat per un estereotip del model adult, sinó que ha d'introduir al jove en les possibilitats d'acció subjectes als principis de la cursa, els salts i els llançaments.
- L'enfocament de l'ensenyament ha de ser la comprensió i el desenvolupament d'atletes intel·ligents i no simplement tècnics.
- S'han de trobar vies per a ajudar els joves a reconèixer com millorar els seus progressos.
- La competició en l'atletisme és important però no s'ha d'organitzar centrant-se en esdeveniments que imiten els de l'adult.
4. L'Ensenyament Constructivista i la seva Metodologia
Consideren que el coneixement no s'ha de transmetre elaborat, sinó que ha de ser construït pels propis alumnes. El constructivisme pretén que, a partir d'uns principis bàsics, l'alumne construeixi els seus propis coneixements. Per a això, el professor haurà de plantejar als alumnes diferents situacions motrius on hagin d'adaptar-se a l'objectiu requerit en l'activitat; desenvolupant esquemes motrius d'àmplia utilització en diferents situacions. La metodologia pròpia de l'enfocament constructivista és el descobriment guiat i la resolució de problemes enfront de la reproducció de models de la metodologia tradicional, on el que adquireixen els alumnes són automatismes.
5. Competències Bàsiques
- Competència en comunicació lingüística.
- Competència matemàtica.
- Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
- Tractament de la informació i competència digital.
- Competència social i ciutadana.
- Competència cultural i artística.
- Competència per a aprendre a aprendre.
- Autonomia i iniciativa personal.
6. Principis Bàsics de l'Ensenyament Actual de l'Atletisme
1. Alineació i equilibri corporal: sempre es donen alhora, ja que un no pot existir sense l'altre. Són necessaris per a qualsevol gest en l'atletisme. El tècnic s'ha d'encarregar de donar prioritat a aquests dos principis bàsics i l'alumne de percebre la sensació d'equilibri i estar correctament alineats.
2. Peu actiu: és una actitud que han de presentar els alumnes consistent a activar els músculs de l'articulació del turmell just abans de tocar el terra. Els tècnics han d'observar si es produeix correctament la tècnica del peu actiu.
3. Ritme de l'acció: és el que coneixem com el “timing” de l'acció. Els alumnes han de sentir aquest ritme d'execució i ser capaços de modificar-lo a consciència. Els tècnics no només s'han de fixar en la tècnica, sinó també en aquest ritme que proporciona la velocitat d'execució adequada per realitzar correctament les accions tècniques.
4. Amplitud del gest: a major amplitud de les palanques corporals, major eficàcia del gest. Els alumnes han de buscar aquesta bona separació de les palanques corporals i els tècnics han de fer que els alumnes entenguin que han de fer la major amplitud possible compatible amb els anteriors principis.