Monuments Romàns de Tàrraco: Teatre, Mausoleus i Arc de Berà

Clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,79 KB

Edificis d'Oci i Vida Pública

El Teatre

El Teatre es va construir intramurs a la zona portuària, molt a prop del fòrum de la colònia. Aprofitava el pendent del terreny per a la cavea.

Encara es conserva part dels tres elements estructurals que defineixen un teatre romà:

  • La cavea
  • L’orchestra
  • La scaena

Del gran mur del fons (scaenae frons) s’ha conservat la fonamentació i els forats per encaixar els pals verticals destinats a fer abaixar i apujar el teló mitjançant un sistema de politges. Pel que fa a la cavea, es conserven les cinc primeres grades entorn de l’orchestra, que era l’espai destinat a les personalitats de més rang. Al costat del teatre hi havia una zona enjardinada amb una font i un estanyol. També hi havia termes a la part baixa de la ciutat.

Monuments Funeraris

Torre dels Escipions

Situada a prop de la via Augusta, a uns 6 km de Tàrraco. Es tracta d’una torre funerària (per guardar cendres), de planta quadrada, amb tres cossos superposats de mida decreixent.

La denominació del monument prové de la identificació errònia de dues figures en relleu que representen Attis (divinitat oriental associada al culte funerari) amb els germans Escipions.

Vil·la Romana i Mausoleu de Centcelles

Localitzada a Constantí, a 6 km de Tarragona. Centcelles va ser una vil·la agrícola que, més tard, al segle IV, es va convertir en un magnífic monument funerari, digne d’alguna personalitat important.

Elements Destacats

La part més espectacular del mausoleu és un espai circular, cobert per una cúpula que es va embellir amb decoracions de mosaic (escenes de cacera i bíbliques) i de pintura al fresc esplèndides. També compta amb una cripta funerària en el subsol.

Monuments Commemoratius

Arc de Berà

Situat a 20 km al nord de la ciutat i en el traçat de la via Augusta. Es tracta d’un arc de triomf senzill, d’una sola obertura, sostingut per 8 pilastres estriades amb capitells corintis, fet amb carreus de pedra calcària local.

Sembla que va ser construït en època d’August i restaurat a començament del segle II dC per Luci Lucini Sura, un home de gran prestigi a Roma que va viure a Tàrraco, segons consta en la inscripció que hi ha a l’entaulament. Marcava els límits territorials de la ciutat de Tàrraco.

Altres Vil·les Residencials

Vil·la Romana dels Munts

Al segle I dC, sobre un turó costaner a prop d’Altafulla i a 12 km de Tàrraco, es va construir aquesta gran vil·la. Es tracta d’una vil·la residencial romana.

Entradas relacionadas: