Perspectiva Ecològica en l'Aprenentatge Motor: Anys 90

Clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,27 KB

Perspectiva Ecològica (Anys 90)

Es nodreix de la teoria dels sistemes dinàmics i la teoria ecològica.

Novetats Clau

  • Relació entre tots els sistemes: Tots els sistemes es relacionen entre si i, per tant, s’influeixen mútuament. L’entorn influenciarà l’individu i la tasca.

    Aquests diferents sistemes es modifiquen en el temps; per tant, les relacions entorn-individu-tasca també poden canviar. Per això s’anomena dinàmic.

  • L’aprenentatge és NO lineal: A vegades, en practicar una habilitat, avancem molt ràpid, però arriba un punt en què ens estanquem i, de sobte, un dia tornem a avançar molt ràpid. Allò que interessa a l’autor és què passa quan hi ha el canvi d’un patró a l’altre, no la fase estable.
  • El paper dels errors: Els errors, segons Smith, no són quelcom dolent, sinó que són necessaris per millorar. De fet, no els considera errors, sinó producte de la variabilitat de la persona.

Conceptes Importants

Limitador de la Velocitat d’Aprenentatge

Dins de tots els sistemes que són necessaris per fer l’acció, tots aquests es desenvolupen de diferent manera i velocitat.

Si estudiem això i sabem quin és el mínim d’aquests paràmetres per fer l’acció (per exemple: força, flexibilitat, percepció), segur que n'hi ha un que es desenvolupa més tard que els altres.

Això vol dir que fins que no arribi al nivell mínim del més lent, la persona no podrà aprendre l’habilitat.

Punts Estables i Canvi en l'Aprenentatge

Hi ha un punt estable, un punt de canvi i un altre punt estable (Aprenentatge no lineal). El moment de canvi es relaciona molt amb un increment de l’habilitat.

Al començament d’aprendre una habilitat, no afegirem variants a aquesta habilitat, perquè la persona ja està explorant variabilitat per si mateixa per poder aprendre l’habilitat.

Podrem afegir variabilitat quan veiem que la persona sempre ho fa més o menys igual i es podrà adaptar a aquestes variables.

Affordance

Determina la possibilitat de les accions, que ve determinada per la relació de les característiques de l’individu, l’entorn i la tasca.

A nivell pràctic, una adaptació important és el material. Per exemple, en el bàsquet, als nens petits els donem una pilota més petita per poder assolir l’acció.

Constraints (Restriccions)

Un altre aspecte important són els constraints o restriccions.

Constraints de l'Entorn
  • Físic: L'espai on es realitzen les accions, sovint modificable. Inclou aspectes que afecten l'acció i altres que no.
  • Social: Més difícil de modificar.
Constraints de l'Individu
  • Funcionals: Tenen a veure amb aspectes psicològics i l’experiència. Poden canviar molt ràpid, són a curt termini (per exemple, d’un intent a l’altre).
  • Estructurals: Lligats a les capacitats físiques. Es poden canviar, però són a mig termini (3-6 mesos).
Constraints de la Tasca
  • Trobem normes, objectius o instruments que fem servir.

Entradas relacionadas: