La població i producció agrària a Espanya
Clasificado en Geografía
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,04 KB
La població rural i la població agrària
Actualment, la població agrària disminueix d’una manera progressiva a causa de la mecanització de les feines agrícoles. Però, des de fa unes dècades, alguns habitants de les ciutats van començar a traslladar-se a municipis rurals per buscar una millor qualitat de vida i per la millora de les comunicacions que faciliten els desplaçaments. Aquest èxode urbà ha fet augmentar la població que viu al camp.
- Població rural: aquella que viu en una zona rural per treballar en el sector secundari o terciari.
- Població agrària: la que treballa al sector primari.
Motius de la dispersió urbana a les zones rurals
La possibilitat de disposar d’habitatges amb més espai i més barats, la facilitat de desplaçament amb el cotxe i el fet que moltes activitats i serveis també es troben en aquestes zones rurals.
Les feines agràries
A finques petites o mitjanes, els propietaris treballen les terres amb l’ajuda de familiars (explotació familiar) o amb l’ajuda d’un assalariat fix. A causa dels baixos rendiments, és normal que la família treballi al camp a temps parcial, combinant les feines agrícoles amb feines a la indústria o serveis per obtenir un doble sou.
A les finques grans ha disminuït la parceria (contractes a mitges) i l’arrendament (on es treballen terres alienes sense pagar lloguer directe, sinó repartint els beneficis).
La producció agrícola
- Conreus de secà: cereals, vinya i oliveres. Normalment es conreen vins de qualitat com el Rioja, el Jerez i vins blancs i caves a Catalunya.
- Conreus de regadiu: producció fructícola i l’horticultura.
La producció ramadera
Espanya és el segon país amb més importància ramadera de la regió. Es distingeixen diversos tipus de cria:
- Estabulada: animals tancats en una granja.
- Semiestabulada: a l’hivern estan tancats i a l’estiu es porten a pasturar.
- Lliure: a l’aire lliure, genera productes de gran qualitat.
- Extensiva: animals en grans extensions de terreny.
- Intensiva: animals en petites extensions o granges industrialitzades.
La comercialització dels productes agraris
Es va considerar que l’entrada d’Espanya a la UE seria beneficiosa per a l’agricultura, ja que es podrien vendre excedents de vi i oli. No obstant això, no va ser tan positiu com s'esperava, ja que Itàlia també en produïa molt i hi havia una forta competència.
A escala mundial, les indústries agroalimentàries estan molt concentrades en empreses multinacionals d’elevada productivitat que ofereixen cada cop més aliments molt elaborats, com ara sopars o plats precuinats.