Preguntes i Respostes Clau sobre Biologia, Química i Aigua
Clasificado en Química
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,41 KB
Per què la biologia és una ciència?
La biologia es fonamenta en l’estudi directe de la matèria.
Per què la sal conserva els aliments?
Es forma una dissolució saturada que fa sortir l’aigua de l’interior de l’aliment per osmosi. Així, l’aliment s’asseca i els bacteris no poden reproduir-se ni alterar-lo.
Per què els gels no s'assequen fàcilment?
La superfície de les macromolècules adsorbeix molt les molècules d’aigua i per això no s’evaporen. Exemple: mucositat dels caragols.
Avantatge del poder adsorbent en reaccions bioquímiques
Si un reactiu atrau cap a la seva superfície l’altre reactiu, això facilita la trobada entre tots dos i es produeix la reacció.
Per què els animals de zones àrides necessiten sal?
Com que suen molt, perden sal i l’han de recuperar a través de la dieta.
Per què no hi ha hidrogen a l'atmosfera terrestre actual?
Reaccionaria amb l’oxigen espontàniament i formaria aigua.
Diferència d'estat entre H₂S, SO₂ i H₂O a temperatura ambient
El H₂S és un gas perquè el sofre (S) és un àtom més gran que l’oxigen (O), i el seu nucli atrau amb menys força l’electró de l’hidrogen. Per això, no és una molècula tan dipolar com l’aigua, i les molècules de H₂S queden separades entre si, formant un gas.
El SO₂ és un gas perquè, en no contenir hidrogen, les molècules són apolars, no s’atreuen entre si i formen un gas.
Per què l'oxigen genera tanta energia de la matèria orgànica?
L’oxigen és un àtom molt àvid d’electrons, trenca els enllaços entre el carboni (C) i l’hidrogen (H), i això fa que s’alliberi l’energia química que contenen.
Bioelements indispensables en traces: la seva funció
La seva funció no és constituir estructures ni reserves energètiques, sinó catalitzar reaccions químiques.
Per què la vida va aparèixer en el medi aquós?
La vida necessita reaccions químiques contínues que només són possibles en el medi aquós.
Diferència molecular de l'aigua: dissolvent vs. hidròlisi
Quan actua com a funció dissolvent, la molècula d’aigua es manté estable. Quan actua en una hidròlisi, es trenca en un ió H⁺ i un OH⁻.