El Procediment Penal: Imputat, Rebel·lia i Extradició
Clasificado en Derecho
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,26 KB
El Procediment Penal
Generalitats
L'imputat és la part passiva necessària davant de qui s'exercita l'acció penal i es dirigeix el procés penal. Si no està detinguda, la persona de l'imputat no pot iniciar la fase de judici oral ni dictar sentència condemnatòria. D'aquí que el tràmit instructor tingui com a objectiu determinar la identitat i culpabilitat dels delinqüents. Si la fase preliminar acaba sense que s'hagi trobat el possible autor del delicte, el procés penal no pot continuar i procedirà el seu arxiu per sobreseïment provisional.
En la primera compareixença, el jutge informarà a l'imputat dels fets que se li imputen. Quan s'imput. a una person jurid., la compareixença s'efectuara amb la persona físic. Quan s'imputa a una persona jurídica, la compareixença s'efectuarà amb la persona física; en el domicili social, la compareixença amb el representant, jutge informa al representant o advocat. En el judici de faltes, al denunciat se l'informarà dels fets i del dret a l'assistència lletrada.
Requisitòria
És el document en què, contra l'ordre judicial de crida i busca d'un imputat absent, si és una persona jurídica només serà cridada mitjançant requisitòria quan no hagi estat possible la seva citació per a l'acte de primera compareixença per manca de domicili social conegut. I la no compareixença comporta la declaració de rebel·lia.
Rebel·lia i Incompareixença
Si passa el termini fixat a la requisitòria sense que s'hagi presentat l'absent, l'òrgan jurisdiccional dictarà interlocutòria declarant-lo rebel. Si no existeix l'acte de processament s'exigirà el previ acte d'obertura del judici oral. La fase instructora del procés continua fins al final, suspenent-se i arxivant els autos.
Judici en Absència en el Procediment Abreujat
Es pot fer sense l'acusat quan la pena és de 2 a 6 anys, que la celebració l'hagi sol·licitat el fiscal o la part acusadora, i quan el jutge consideri que se'l pot enjudiciar.
Extradició Activa
És el procés jurisdiccional a través del qual es tramita la petició de portar a una persona d'un altre estat amb l'objectiu de ser sotmesa a un procés. Activa: que em demanin; i passiva: la demano jo. Cal sol·licitar l'extradició de les persones sobre les que s'hagi dictat una interlocutòria de presó o dictat sentència ferma sempre que a més es doni alguna de les següents circumstàncies en l'investigat:
- Ser espanyol que havent delinquit a Espanya, s'hagi refugiat o fugit a un país estranger.
- Ser espanyol que havent atemptat a l'estranger contra la seguretat de l'estat, es refugiï en un país diferent a aquell en què va delinquir.
- Ser estranger que, havent de ser jutjat a Espanya, s'hagués refugiat en un país que no és el seu.
L'Ordre Europea de Detenció i Entrega
És una resolució judicial dictada en un estat membre de la Unió Europea que té com a finalitat la detenció i entrega per un altre estat membre d'una persona a la que se la reclama per exercir accions penals o execució d'una pena o execució d'una mesura de seguretat privativa de llibertat.