Promoció, Prevenció i Protecció de la Salut Pública
Clasificado en Medicina y Ciencias de la salud
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,11 KB
Iniciatives de promoció de la salut
Aquestes iniciatives es basen en els següents pilars fonamentals:
- Població: Es basa en la població (totes les persones que comparteixen el lloc o estan exposades a un determinat risc).
- Participativa: Requereix la col·laboració de tots els interessats directes de la comunitat.
- Intersocial: Fa participar tots els sectors o parts de la comunitat.
- Sensible al context: Té en compte tots els aspectes pertinents del lloc i el temps.
- Multinivell: Opera en múltiples nivells.
Prevenció de la malaltia
Nivells de prevenció
- Prevenció primària: Actua abans que comenci la malaltia i evita la seva aparició mitjançant el control de factors de risc.
- Prevenció secundària: Aplica el diagnòstic i el tractament precoç per detenir o alentir el desenvolupament d’una malaltia que ja s’ha iniciat.
- Prevenció terciària: Actua quan la malaltia ja s’ha establert i intenta la rehabilitació física i psíquica.
- Prevenció quaternària: Conjunt de mesures que es prenen per evitar, disminuir i/o pal·liar el dany produït per les activitats sanitàries.
Conceptes clau en la salut
Història natural de la malaltia: És el procés que segueix qualsevol malaltia si deixem que evolucioni per si mateixa. És el coneixement descriptiu que posseïm del procés d’emmalaltir.
Teoria de la multicausalitat: La producció d’una malaltia, o de qualsevol succés que repercuteixi en la salut d’una comunitat, no és deguda a una única causa, sinó que és el resultat de diverses causes que actuen sobre l’agent, l’hoste i el medi ambient.
Vacunació
L'objectiu de la vacunació és protegir els individus susceptibles, aconseguir la immunitat col·lectiva i controlar les malalties infeccioses.
Tipus de vacunes
- Sistemàtiques: Incloses en el calendari de vacunacions.
- No sistemàtiques: Per a determinades persones o sectors.
- Monovalents: Contenen un antigen.
- Polivalents: Contenen diversos antígens d’un mateix microorganisme.
- Combinades: Contenen diversos antígens de diferents microorganismes.
Protecció de la salut
Epidemiologia ambiental
Estudi de les conseqüències per a la salut derivades de l’exposició involuntària a factors de risc presents en l’ambient físic: aigua, aire, aliments i el sòl.
Les exposicions ambientals
El control i la investigació de les mateixes es fa partint de:
- L’efecte: Excés d’incidència d'un problema de salut en una zona concreta en un període de temps (per exemple, el cas de l'oli de colza).
- Exposició: Pot ser de caràcter agut o crònic.