Qüestionari i Entrevista: Instruments de Recopilació de Dades

Clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,68 KB

Qüestionari

Instrument format per una sèrie de preguntes que es contesten per escrit amb la finalitat d’obtenir la informació necessària per la realització d’una investigació.

D’aquesta definició, caldria aclarir que amb l’aplicació d’aquest instrument no pot obtenir-se la informació requerida en la investigació, és a dir, no tota; sinó només part de la mateixa, ja que en la totalitat de les dades requerides en la investigació seran aconseguits aplicant les diverses tècniques i estratègies (fitxes d’investigació documental, d’observació directa o indirecta, etc.).

Característiques

En el qüestionari les respostes són escrites per l’informant, sense ser necessària la presència de l’entrevistador.

Entrevista

És una tècnica de recopilació que va des de la interrogació estandarditzada, fins la conversa lliure. En els dos casos es recorre a una guia que pot ser un formulari, o un recull de preguntes per orientar la conversa.

Aquestes dades, per la seva correcta interpretació i valoració, han d’estar adequadament processades. Per aconseguir-ho, es requereix el disseny de l’instrument respectiu segons els objectius formulats i el fonament teòric-conceptual del que es disposa.

L’entrevista té en comú el que una persona (enquestador), sol·licita informació a una altra (informant o subjecte investigat), per obtenir dades sobre un problema determinat. Existint la possibilitat de la interacció verbal entre dues persones.

Una vegada definides les variables, es procedeix a dissenyar l’instrument respectiu estructurant-lo en seccions majors. En aquesta etapa, han de prendre’s en compte les possibilitats de les respostes, així com la millor distribució que possibiliti una tabulació ràpida i efectiva, codificant els diferents segments en forma jeràrquica i organitzada.

L’instrument que concreta la tècnica que l’entrevista (el formulari o boleta) s’adapta a l’estudi depenent de la informació que es necessiti de qui proporcioni la informació.

1) Les entrevistes d’opinió de personalitat:

Busca conèixer les opinions o les actituds de la persona entrevistada. Aquesta tècnica possibilita “conèixer el conjunt de la personalitat de l’individu interrogat, el seu caràcter, les tendències, el seu perfil psicoanalític”. Amb les dades recol·lectades és possible efectuar inferències, generalitzacions i interpretacions de la realitat estudiada.

2) Les entrevistes documentals:

S’apliquen a persones, amb la diferència de que amb aquest últim procediment es busca conèixer el que els individus saben, no així el que són o el que fan.

Entradas relacionadas: