Radionovel·la a l'Aula d'Acollida: Projecte Lavèrnia 2012

Clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,02 KB

Lavèrnia 2012: Una Radionovel·la a l'Aula d'Acollida

Aquest projecte utilitza diferents estratègies per a la comprensió i l'expressió, partint del coneixement previ de cada alumne i en diversos contextos comunicatius. Ofereix moltes oportunitats de practicar en situacions reals i significatives, afavorint la motivació, i proporciona criteris i recursos per valorar i millorar la pràctica.

Organització de l'Experiència: Seqüència Didàctica en Tres Fases

L'experiència s'organitza segons el model de seqüència didàctica en tres fases (Camps 2003, 2005).

Fase 1: Preparació (Primer i Segon Trimestre)

En aquesta fase es treballen les quatre habilitats lingüístiques (comprensió oral, expressió oral, comprensió lectora i expressió escrita). Mitjançant l'exploració, la recerca, la revisió i la pràctica, es planteja el problema que es pretén resoldre, sovint lligat a l'adquisició de vocabulari i d'estratègies gramaticals bàsiques.

En finalitzar aquesta fase, l'alumnat es fa una representació clara de:

  • Què hauran de crear i quin tipus de text haurà de ser (oral i/o escrit, segons cada alumne).
  • Amb quina intenció ho faran.
  • Per a quins destinataris serà.
  • Què s'aprendrà (l'aplicació pràctica de continguts lingüístics treballats, aspectes d'expressió oral i/o escrita, narratius i de coherència amb el gènere, etc.).

Aquesta fase servirà per a constatar les dificultats que presenta cada alumne a partir dels diferents treballs i què en saben sobre les possibles solucions. Acaba amb la definició del problema, allò que caldrà investigar i resoldre: la introducció i l'ús del vocabulari après, les estructures gramaticals, les tècniques narratives i d'expressió oral i escrita, tot inserit dins d'una història que hauran de comunicar i fer-la entendre a tothom sense cap tipus de suport visual.

Fase 2: Realització (Tercer Trimestre)

Un cop definida la tasca, caldrà prendre decisions en relació amb l'objecte sobre el qual es treballarà: l'establiment del corpus, la recollida de dades i els procediments que se seguiran.

  • La planificació de la radionovel·la (text oral).
  • L'elaboració i la revisió del text.
  • La preparació del programa de ràdio que inclou la radionovel·la (inclou memorització d'intervencions, esborranys, etc.).

Fase 3: Producció Final i Valoracions de Tancament

Aquesta fase es realitza al final del tercer trimestre.

  • Valoració col·lectiva del producte acabat, de tot el procés d'elaboració i del que s'ha après.

Com a producte final, aquest procés fomenta: assajos, revisió, valoració, verbalització, improvisació, memorització i exploració.

Conclusions

  • L'avaluació de l'expressió oral i escrita, per esdevenir significativa, ha de tenir en compte el context i la situació d'aprenentatge, així com les característiques individuals que condicionen el procés d'ensenyament i aprenentatge.
  • La importància de l'avaluació formativa com a mitjà per a facilitar la regulació i l'autoregulació del procés d'ensenyament i aprenentatge.
  • Moltes de les eines que ajuden l'alumnat a adquirir criteris d'avaluació són, alhora, eines d'informació valuoses per al docent.
  • Donar importància a la part teòrica i a la recapitulació final ajuda a no perdre de vista el valor de la reflexió lingüística.
  • És important definir i explicitar clarament amb l'alumnat els objectius del projecte i de les tasques que se'n deriven durant la seqüència didàctica, ja que aquests mateixos objectius serviran de criteris d'avaluació.
  • L'elaboració i/o l'ús de pautes ajuden a sistematitzar els criteris d'observació en les revisions dels textos produïts.
  • Les característiques pròpies de la llengua oral condicionen les estratègies didàctiques i, en conseqüència, també la manera de dur a terme l'avaluació.

Entradas relacionadas: