Revolució Científica: De Copèrnic a Newton

Clasificado en Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,38 KB

Copèrnic, Kepler i la fi del geocentrisme

Des de Copèrnic i Kepler ja no tenia cap sentit afirmar que els altres cossos celestes es componien d'èter i únicament la Terra dels 4 elements.

Copèrnic va posar en moviment la Terra i en va fer un planeta més. (Van desaparèixer el món supralunar i el sublunar)

Les lleis de Kepler van eliminar dos aspectes essencials de la perfecció dels astres: la circularitat dels moviments i la uniformitat dels moviments.

Galileu i la uniformitat de l'univers

Galileu va acabar amb l'heterogeneïtat de l'univers:

(Principals aportacions - no astronomia, sinó mecànica terrestre) - lleis del pèndul, caiguda dels cossos, moviment de projectils, principi d'inèrcia - Descartes.

En l'astronomia - per primer cop va agafar un telescopi (no el va inventar ell) i va mirar el cel - va descobrir els 4 satèl·lits de Júpiter, les fases de Venus, i segons ell aquests descobriments donen la raó a Copèrnic. Va observar la superfície de la Lluna i les taques solars = confirma que els astres no són cossos perfectes, compostos d'èter i superfícies llises i inalterables - alguns no hi creien i llegien Aristòtil.

Newton i la llei de la gravitació universal

Newton:

  • Demostra que les lleis de moviment són les mateixes per als cossos celestes i terrestres (en contra de la física aristotèlica)
  • Formula la teoria de la gravitació universal partint de les lleis de Kepler. (Dos cossos s'atrauen més o menys depenent de la seva massa i distància)
  • Afirma que la física és l'estudi del moviment de la natura que pot deduir-se matemàticament dels principis de la mecànica
  • Defensa una noció d'espai = el que es manté sempre igual i immòbil i temps absolut = flueix de manera constant i amb independència.
  • Pel que fa al mètode - defensa el mètode inductiu - en la matemàtica és auxiliar (una part de la mecànica: raó i experiència han de mantenir una relació harmònica:

4 regles:

  1. Només es poden admetre causes vertaderes i suficients
  2. S'han d'assignar causes naturals als efectes universals
  3. Concepció atomista de la matèria, les qualitats generals de la qual són: extensió, duresa, impenetrabilitat, mobilitat i inèrcia
  4. La ciència experimental és inductiva i s'han de rebutjar les hipòtesis apriorístiques.

Entradas relacionadas: