Risc Sísmic: Causes, Mesures i Zones de Major Probabilitat
Clasificado en Geología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,72 KB
Risc Sísmic:
És un risc geològic que l'emprenen els sismes. Com a conseqüència, possibiliten les pèrdues humanes o econòmiques. El risc sísmic depèn de dos factors principals: del sisme i de l'entorn en què es produeix el terratrèmol.
Mesures d'un sisme
Escala de Richter: descriu la magnitud d'un terratrèmol mesurant les ones sísmiques que el causen. Aquesta escala es mesura amb números que van del 1 al 10
Escala de Mercalli: descriu la intensitat d'un terratrèmol en funció dels danys causats. Aquesta escala es mesura amb números romans que van del 1 al 12
Sismicitat:
És la forma en què es distribueixen els sismes de manera espacial i temporal, tot depenent de les seves característiques. Tot i que els sismes poden aparèixer arreu del món, normalment, se'ls sol localitzar en zones limítrofes de les plaques tectòniques. Recordem que: les plaques tectòniques són estructures de la litosfera que es mouen a causa dels corrents convectius que hi ha en el mantell, i són precisament aquests moviments els que generen els terratrèmols.
La Sismicitat Mundial:
Les àrees de probabilitat sísmica més elevades són:
- Cinturó Circumpacífic: Segueix totes les fosses oceàniques i arcs insulars de l'oceà Pacífic (estès des d'Alaska fins a Indonèsia i Nova Zelanda). També és present a les costes de l'Amèrica del Nord, on no s'hi troben fosses però sí falles transformants (California). En aquest cinturó, els sismes estan causats per zones de subducció (placa litosfèrica s'enfonsa sota d'una altra) o per falles transformants (dues plaques llisquen lateralment).
- Cinturó Mediterrani i Transasiàtic: És una franja continental on s'inclouen totes les serralades al voltant del Mediterrani, que continuen per l'Àsia Menor i Central, el Caucas, l'Himàlaia i el Tibet. En aquest cinturó, els sismes estan causats per la col·lisió entre plaques continentals.
- Cinturó de Dorsals Oceàniques: Inclou les dorsals dels oceans Atlàntic, Índic i Pacífic i, també, la zona del Rift Valley, que travessa des del mar Roig (Àfrica) fins al sud del mateix continent. Són àrees de distensió fortament fracturades, a través de les quals ascendeix magma que s'incorpora a la litosfera. L'eixamplament d'aquestes fractures origina sismes.
Sismicitat a Catalunya:
A Catalunya es poden definir dues zones amb una probabilitat sísmica més elevada que la resta:
- Pirineus, Prepirineu i Serralada Transversal: És l'àrea amb més sismicitat. Té una zona de contacte entre la subplaca Ibèrica i la placa Eurasiàtica. Els moviments que van generar aquestes plaques van formar les dites serralades. Aquestes plaques són la causa de l'activitat sísmica.
- Sistema Mediterrani Català: És l'àrea amb menor sismicitat. És una zona de distensió i té nombroses falles. Els moviments que van generar els blocs que formen aquest sistema són l'origen de l'activitat sísmica.
Efectes Destructius dels Sismes:
Els danys que ocasionen els sismes s'agrupen en tres categories:
Alteracions en el Medi Natural:
- Inestabilitat de vessants: Les vibracions sísmiques ocasionen fenòmens de vessant, com caigudes, lliscaments i moviments de massa. Les zones més afectades són aquelles on les roques superficials són més dèbils, on el terreny és força humit o bé en zones d'embassaments o dells naturals, ja que els poden trencar i provocar riuades o inundacions.