Risc Sísmic i Volcànic: Gestió i Prevenció

Clasificado en Geología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,48 KB

Risc Sísmic

El risc sísmic consisteix en la possibilitat de pèrdues humanes o econòmiques per culpa d'un terratrèmol. Depèn del sisme i de l'entorn. Dos terratrèmols de la mateixa força poden causar efectes molt diferents segons la regió on es produeixin.

Sismicitat

La sismicitat és la distribució espacial i temporal dels sismes en funció de les seves característiques.

La sismicitat mundial

Hi ha diferents àrees on la probabilitat de que es produeixi un terratrèmol és més elevada:

  • Cinturó circumpacífic (anell de foc)
  • Cinturó mediterrani i transasiàtic
  • Cinturó de dorsals oceàniques

Gestió: predicció i prevenció dels sismes

És gairebé impossible predir un terratrèmol. Es pot preveure a llarg termini, però no el moment precís i on es produirà. Hi ha precursors que indiquen la imminència d'un sisme fort: dilatacions o deformacions del terreny, alteracions de la conductivitat elèctrica o gravimetria, augment de concentració de radó, petits sismes... Amb això podem predir terratrèmols en un terme d'hores o dies, però no són infal·libles.

Risc Volcànic

L'amenaça de les muntanyes de foc

Les erupcions volcàniques són fenòmens violents que generen riscos per a l'ésser humà, però tot i això, hi ha molta gent que viu en zones potencialment perilloses per diferents motius: fertilitat del sòls, mineria, paisatge, turisme... Es calcula que uns 500 milions de persones viuen en zones amb risc volcànic.

Risc volcànic arreu del món

Es concentra al voltant dels límits de plaques i està íntimament relacionat amb el risc sísmic. Sovint els dos fenòmens són simultanis. Hi ha alguns punts molt localitzats on trobem vulcanisme intraplaca. Les erupcions més potents es troben al cinturó de foc del Pacífic, al Carib i al Mediterrani oriental.

Predicció de les erupcions volcàniques

Hi ha diferents signes, basats en l'ascens del magma, que permeten anticipar una erupció volcànica.

  • Sismes i sorolls
  • Fumaroles
  • Deformació del terreny
  • Emissió de cendres
  • Tremolors volcànics

Prevenció del risc volcànic

No es poden controlar, o sigui que l'única manera de minimitzar els riscos és la prevenció. Se centra en tres aspectes:

  • Cartografia de riscos i ordenació territorial
  • Estudi de fenòmens precursors
  • Elaboració de plans d'evacuació

Entradas relacionadas: